Fot. M. SzymajdaChińskie piętrusy na ulicach Skopje
Skopje, stolica Macedonii Północnej, wprowadzi system szybkiego transportu autobusowego (BRT) dzięki pożyczce w wysokości 70 mln euro z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. To będzie pierwszy taki system na Bałkanach.
Jak poinformował EBOiR, na głównych ulicach miasta stworzone zostaną wydzielone pasy do poruszania się autobusów. Będą po nich jeździć nowe pojazdy, prawdopodobnie z napędem hybrydowym. Przy peronach autobusowych powstaną systemy informacji pasażerskiej, opłata za bilet ma następować już na peronie. Jak zapewnia Bank, który udzielił pożyczki na budowę systemu, głównym celem powstania BRT będzie ograniczenie emisji spalin, które uchodzi za jedno z najbardziej zanieczyszczonych na Bałkanach, z bardzo fatalną jakością powietrza.
Pożyczka zostanie udzielona w ramach projekt EBOiR „Green Cities”. Bank i władze miasta opracowały kompleksowy plan działania, w którym określono emisje z transportu miejskiego jako priorytet.
– Inicjatywa stworzenia zielonej, zrównoważonej gospodarki pokrywa się z dążeniem do ożywienia gospodarczego po kryzysie Covid-19. Korzyść z tego ma być dla gospodarki Macedonii wieloraka. Będziemy inwestować w projekty, które przyczynią się do ochrony środowiska, złagodzenia zatorów komunikacyjnych, oszczędności czasu i energii, ułatwienia inwestycji i powstawania nowych miejsc pracy. Obecne i przyszłe pokolenia powinny i muszą mieć możliwość oddychania czystszym powietrzem oraz podróżowania szybciej i bezpieczniej - powiedział Fatmir Besimi, minister finansów Macedonii Północnej.
– Jesteśmy dumni, że Skopje wchodzi jako trzecie miejsce na Bałkanach w projekt „Green Cities” i będzie pierwszym miastem na Bałkanach, które wprowadzi BRT. Dla mieszkańców Skopje to spełnienie marzeń o dobrym transporcie po 40 latach – dodał burmistrz Skopje Petre Silegov.
W ostatnim dziesięcioleciu Skopje było spektaklem przedziwnych projektów miejskich. Próbując upodobnić miasto do „macedońskich” wzorców architektonicznych przebudowywano ciekawe, brutalistyczne obiekty, „doklejając” do nich, stylizowane na antyczne, dekoracje. Budowano też łuki triumfalne i stawiano betonowe statki na pełnej komarów rzece. „Przemiana” miasta nie ominęła też komunikacji publicznej. Miejscowy transport opiera się o mało praktyczne, piętrowe autobusy chińskiej produkcji, które miały być podobne do tych londyńskich. Wprowadzono też, dość mało praktyczną, kartę miejską.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.