Nowe rowery i zmieniony system wypożyczalni miejskich jednośladów najwyraźniej przekonały do siebie użytkowników Veturilo, o czym świadczą statystyki. Choć rowerów jest mniej, to wypożyczano je więcej razy – ten sezon kończy się liczbą niemal 5 mln wypożyczeń. Coraz chętniej warszawiacy wsiadają na jednoślady ze wspomaganiem elektrycznym.
12. sezon rowerów miejskich Veturilo w Warszawie ruszył w marcu i zakończył się w ostatnim dniu listopada. Był inny niż pozostałe. Pierwszy po pandemicznej przerwie, czyli bez obostrzeń związanych z pandemią, które „psuły” statystyki w poprzednich latach. A przede wszystkim w nowej odsłonie – system Veturilo 3.0 przyniósł spore zmiany w sposobie korzystania z miejskich jednośladów. Nowa apka, stare ceny
Na stołecznych ulicach pojawiły się fabrycznie nowe, lżejsze rowery. Wszystkie wyposażono w odbiorniki GPS umożliwiające ich lokalizację. Poprzednie trzeba było wymienić, bo towarzyszyły warszawiankom i warszawiakom przez sześć lat i były już mocno wyeksploatowane. W tym sezonie zniknęły elektrozamki. Każdy rower ma teraz indywidualne zapięcie wbudowane w tylne koło. Zwalnia się ono automatycznie po wypożyczeniu. Zmieniły się też stacje, w których zwracamy jednoślady. W tym sezonie rower można było przypiąć do specjalnie oznaczonych stojaków w kształcie odwróconej litery U. Uruchomiona została także – zbudowana od podstaw – aplikacja mobilna, która znacznie przyspieszyła odblokowanie roweru. Łatwiejszy stał się także proces wypożyczania i zwrotu pojazdów. Niezmienna pozostała taryfa Veturilo. Ceny są identyczne jak 11 lat temu, gdy system startował w Warszawie. Pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne.
Wiosną przy stojakach rowerowych na ulicach Warszawy pojawiło się 3030 jednośladów Veturilo, w tym 300 ze wspomaganiem elektrycznym i 30 tandemów. Znalazły się one w 300 stacjach rozmieszczonych w każdej z 18 dzielnic. System w obecnej formule będzie działać do 2028 r.
Sezon rekordów
W ciągu dziewięciu miesięcy rowery Veturilo wypożyczono dokładnie 4 910 240 razy. To aż o milion więcej niż rok temu. To bezprecedensowy wzrost liczby wypożyczeń przy zmniejszonej liczbie rowerów – w 2022 r. dostępnych było niemal 5 tys. jednośladów. – Mamy o ok. 40% mniej rowerów, a o ok. 50% więcej wypożyczeni – podsumowuje Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM.
Imponująca jest także liczba zarejestrowanych użytkowników systemu Veturilo. W marcu było to zaledwie 42 832 osób. Na koniec sezonu mieliśmy już 236 866 unikalnych użytkowników.
Od początku marca do końca listopada notowano średnio 17,8 tys. wypożyczeń dziennie. Rekordowym dniem okazała się niedziela, 21 maja, gdy rowery Veturilo wypożyczano aż 32,4 tys. razy. Zaskoczeń jest jednak więcej. W tym roku odnotowano nieporównywalną średnią wypożyczeń na rower – 5,62 razy na dzień. To wzrost o 131 proc. od tej z lat 2020-2022. Nigdy wcześniej nie było tak wysokiej średniej wypożyczeń jednego jednośladu.
Modne elektryki
Najchętniej korzystano z tradycyjnych rowerów, ale ich jest też najwięcej. W sumie w tym sezonie wypożyczano je 3 953 560 razy. Daje to 86 781 dni nieprzerwanej jazdy, czyli… 238 lat. Hitem tego sezonu okazały się rowery Veturilo ze wspomaganiem elektrycznym. Wypożyczano je 924 935 razy, co stanowi niemal 19 proc. wszystkich wypożyczeń. Nie brakowało też użytkowników Veturilo, którzy wraz z drugą osobą jeździli po mieście na tandemach. W tym sezonie ten typ rowerów wypożyczano 31 745 razy.
Pod koniec tegorocznego sezonu na system Veturilo składało się 3281 rowerów oraz 329 stacji. Od marca przybyło więc nie tylko jednośladów, ale i miejsc, skąd można je wypożyczać. Udało się to dzięki wsparciu niektórych urzędów dzielnic oraz partnerów prywatnych projektu. A to nie koniec. W ostatnich dniach października do Veturilo włączono cztery siostrzane podwarszawskie systemy miejskie (w Markach, Otwocku, Piasecznie i Pruszkowie), które zapewniły dodatkowe 35 stacji i 278 rowerów.
Rowerem do metra
W pierwszej piątce najpopularniejszych stacji Veturilo w tym sezonie aż trzy znajdują się przy stacjach drugiej linii metra, co pokazuje, że rower jest środkiem komunikacji, który pozwala na szybką przesiadkę z podziemnej kolejki. Liderem w tej kategorii jest parking przy Centrum Nauki Kopernik. Rowery wypożyczano tu 70 250 razy (dwukrotny wzrost w ciągu trzech lat). W pobliżu są bulwary wiślane i popularna Elektrownia Powiśle, która skupia kilkadziesiąt restauracji, barów i kawiarni. Dalej były stacje przy Centrum Handlowym Arkadia oraz przy punkcie przesiadkowym wokół Dworca Wileńskiego, skąd pod ziemią odjeżdżają wagony metra, a wyżej – pociągi Kolei Mazowieckich. Obok są jeszcze przystanki autobusowe i tramwajowe.
W czołówce najpopularniejszych tras znajdują się te pomiędzy stacją metra Ursynów a SGGW stacją metra Młociny a Heroldów, a także między skrzyżowaniem al. Niepodległości / Batorego a UW na Ochocie. – Ponownie zaczęli się przemieszczać studenci. Trasy są bardzo powiązane z kampusami – mówi Puchalski.
Jeśli chodzi o dzielnice, niemal co czwarte wypożyczenie odbywało się w Śródmieściu (22,94 proc.). Popularne wśród użytkowników Veturilo były także: Wola (13,79 proc.), Mokotów (11,12 proc.), Ochota (8,41 proc.), Praga-Północ (7,72 proc.) i Praga-Południe (7,61 proc.).
Operatorem systemu Veturilo jest Nextbike Polska, który obsługuje także miejskie wypożyczalnie rowerów w innych miastach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.