W ostatnich dniach Sydney miał powody do świętowania. Oficjalnie otwarto nową część linii M1 metra biegnącą z północno-zachodniej części miasta, pod portem i przez centralną dzielnicę biznesową Sydney aż do Sydenham. Ten młody system rozrósł się o sześć nowych stacji.
System metra w Sydney wzbogacił się o dodatkowe 15,5 km linii, która umożliwia mieszkańcom dotarcie do najbardziej ruchliwych części miasta. Do dyspozycji pasażerów jest sześć zupełnie nowych stacji oraz dodatkowe perony na stacjach metra Central Station i Sydenham Station. Każda stacja ma swój własny, rozpoznawalny i wyjątkowy design. Nowa linia jest kolejnym etapem linii M1 Northwest & Bankstown Line, która obecnie rozpościera się na długości 51,5 km pod Sydney. Pociągi zatrzymują się na 21 stacjach między Tallawong a Sydenham. Pozostałe 13 km linii M1 zostanie otwartych – prawdopodobnie w przyszłym roku – po przekształceniu istniejących stacji na linii T3 Bankstown Line.
Pierwszy – inauguracyjny – pociąg wyruszył z portu z peronu 1 ze stacji Sydenham o 4:54 rano 19 sierpnia. Obecnie zachowana jest częstotliwość odjazdów co cztery minuty w godzinach szczytu oraz co siedem minut w pozostałych porach. Po kilku tygodniach częstotliwość przejazdów ma wzrosnąć do 5 minut między szczytami w dni powszednie. Do obsługi linii wykorzystywanych jest 45 pojazdów autonomicznych bez maszynisty. Nowo wybudowana sieć metra zapewnia szybkie połączenia do pracy, zwłaszcza do dzielnic finansowych i handlowych. Zwiększyła się dostępność do dzielnicy portowej Barangaroo. Pierwsza stacja w porcie, jak przekazują urzędnicy, ma większą zdolność przewozową w godzinach szczytu niż most Sydney Harbour Bridge i tunel Sydney Harbour Tunnel razem wzięte. Pociągi metra mogą bowiem jeździć z prędkością 100 kilometrów na godzinę.
Nowe usługi metra mają być najszybszym sposobem dotarcia z północy do Sydney Central Business District (dzielnicy biznesowej). Podróż metrem z Chatswood do Martin Place ma zajmować 11 minut, a podróż całą trasą z Sydenham do Tallawong ma zajmować mniej niż 60 minut. – To przełomowe wydarzenie. Już przed otwarciem nowej części linii metra mieszkańcy mówili o podróżach, w które wcześniej nie mogli się udać. Kiedy wsiądą do metra i przekonają się, jak szybkie jest to rozwiązanie, naprawdę zmieni się sposób, w jaki myślą o tym, gdzie są i jak się przemieszczają – mówił przed otwarciem Hugh Lawson, dyrektor projektu Sydney Metro City and Southwest.
Jak podaje miasto, dziennie każdego dnia powszedniego zapewnionych jest łącznie 445 połączeń metra przez samo serce Sydney. W ciągu godziny podróżować pociągami może 34 tys. pasażerów. Metro ma znacząco odciążyć inne środki transportu publicznego oraz drogi naziemne. Metro zapewniło na stacjach i w pociągach dodatkowy personel, który będzie służył pomocą przez najbliżej dni i tygodnie, gdy pasażerowie będą zapoznawali się z nowościami. Dodatkowo przedstawiciele metra podkreślają, że wprawdzie wszystkie stacje są już otwarte, to na niektórych z nich można spotkać jeszcze grupy pracowników, którzy będą wykonywać drobne prace. Prace te obejmują głównie ulepszenia dróg, ścieżek i skrzyżowań ciągów komunikacyjnych i nie wpłyną na ruch podróżnych.
Metro w Sydney to nowy system transportu, który jest obecnie budowany przez miasto. Dzięki szybkim autonomicznym pociągom, ta forma transportu ma poprawić i ułatwić poruszanie się mieszkańców po aglomeracji. Pierwszy etap metra w Sydney (Sydney Metro Northwest) otwarto w maju 2019 r. Jest to odcinek linii kolejowej dużej prędkości biegnący od Chatswood do stacji Tallawong w Rouse Hill. Najnowszym otwartym odcinkiem jest linia metra Sydney Metro City and Southwest między Chatswood i Sydenham. Realizacja tego wielkiego transportowego projektu nie obyła się bez kontrowersji. Sydney na budowę metra wydał już 21,6 mld dolarów australijskich – to o 10 mld więcej niż pierwotne szacunki w momencie ogłoszenia projektu. Wówczas inwestycję wyceniano na 12 mld dolarów australijskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.