Alexander Dennis Limited, producent autobusów, ogłosił rozpoczęcie testów jednego z najbardziej złożonych technologicznie pojazdów transportu publicznego w Europie do jazdy autonomicznej. Jeszcze w tym roku autobus ma wejść do służby w przewozie pasażerów.
Przewoźnik autobusowy Stagecoach sprawdzał zachowanie autobusu autonomicznego na drogach. Testy są prowadzone wspólnie z producentem systemu Fusion Processing oraz producentem autobusów ADL i operatorem Transport Scotland. Odbywają się one bez udziału pasażerów.
To pilotażowy projekt o nazwie CAVForth, który finansowany jest przez brytyjskie rządowe Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych. Partnerami są wspomniane już firmy. W ramach jazd wykorzystywano pięć standardowych autobusów ADL Enviro200, które przy pomocy autonomicznego systemu CAVstar, będą realizować regularne połączenia przez most Forth Road. Trasa o długości 22,5 km biegnie od Ferrytoll Park&Ride w Fife przez most do dworca kolejowego Edinburgh Park.
Autobusy są wyposażone w technologię czujników i system sterowania opracowane przez Fusion Processing. Moduł ten umożliwia im poruszanie się po wstępnie wybranych drogach. Na pokładzie był obecny wyszkolony kierowca – ze względów bezpieczeństwa.
– Rozpoczęcie testów na trasie jest kamieniem milowym dla naszego projektu autonomicznych autobusów. Projekt CAVForth pomaga nam odkrywać nowe technologie, które sprawią, że autobusy będą jeszcze bezpieczniejsze i wydajniejsze. W miarę zbliżania się do uruchomienia w dalszej części roku usług pasażerskich, projekt będzie przełomową prezentacją przyszłych technologii w transporcie – mówi Chris Gall, dyrektor techniczny grupy ADL.
– Stagecoach nadal poszukuje sposobów na poprawę usług oferowanych klientom, w tym poprzez duże inwestycje w nowe technologie, takie jak CAVForth. To niezwykle ekscytujący projekt dla Szkocji i cieszymy się, że prowadzimy testy w normalnym ruchu ulicznym. To duży krok naprzód na naszej drodze do pełnego uruchomienia pierwszego pełnowymiarowego autobusu autonomicznego w Wielkiej Brytanii – podkreśla Sam Greer, dyrektor regionalny Stagecoach w Szkocji.
– Cieszymy się, że możemy prowadzić najbardziej złożony i ambitny program pojazdów autonomicznych na świecie. CAVForth zapewni użyteczną usługę lokalnym mieszkańcom, a także będzie doskonałą prezentacją technologii zautomatyzowanych pojazdów. Testy drogowe są ekscytującym kamieniem milowym w rozwoju autonomicznych pojazdów użytkowych, a my czekamy na powitanie pierwszych pasażerów na pokładzie za kilka miesięcy – przedstawia Jim Hutchinson, dyrektor generalny Fusion Processing.
Testy drogowe w Szkocji są następstwem udanych prób w zajezdni, testów przeprowadzonych podczas wirtualnych symulacji, podczas których autobusy były poddane różnym próbom, aby dostroić autonomiczny system jazdy.
Autobusy będą mogły na razie przewozić 36 pasażerów, co daje 10 tys. osób tygodniowo. W ramach projektu przewoźnik Stagecoach we Wschodniej Szkocji przeszkoli ponad 20 osób, którzy mają być ambasadorami autonomiczności. Będą oni poruszali się po pokładzie autobusu by rozmawiać z pasażerami o usłudze i odpowiadając na ich wszelkie pytania.