Województwo Zachodniopomorskie dzięki projektowi „Rowerem przez Południowy Bałtyk" i środkom z unijnego programu Interreg zbuduje m.in. „świetlisty odcinek" w ramach rowerowego szlaku EuroVelo 10. Niestety, sami twórcy nazywają ten pomysł „atrakcją turystyczną”, a nie użyteczną dla rowerzystów infrastrukturą.
– Ten projekt to nie tylko świecący odcinek, który z pewnością stanie się sporą atrakcją. Chcemy pokazać jak trasy rowerowe mogą wyglądać, czego tak naprawdę rowerowi turyści potrzebują i jaką wartość dla rozwoju regionalnej turystyki może dać wyjście na przeciw ich oczekiwaniom. To sygnał do całego sektora gospodarki - rowery wydłużają sezon i tworzą miejsca pracy. Co równie ważne, tym projektem popularyzujemy turystykę rowerową wraz z bałtyckimi sąsiadami. Nasze trasy staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dla turystów zagranicznych – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Trasa EuroVelo 10 na Pomorzu Zachodnim przebiega od Świnoujścia do Złakowa w gminie Postomino. Zostanie w pełni zrealizowana w najbliższych latach w ramach Koncepcji Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Cały szlak przebiega przez siedem krajów, a na terenie Polski ma długość ponad 500 km. Pomorze Zachodnie w ramach projektu Interreg „Rowerem przez Południowy Bałtyk" stworzy m.in. jej modelowy ok. 10-kilometrowy odcinek zawierający wiaty odpoczynkowe (ze stołami, wifi, ładowarkami telefonów komórkowych, rowerowymi zestawami naprawczymi), oraz zbuduje rowerowe parkingi przy zejściach na plaże z boksami dla jednośladów włącznie. Projekt „Rowerem przez Południowy Bałtyk" to również stworzenie w gminie Trzebiatów rowerowej atrakcji turystycznej – 100 m odcinka z fosforyzującej nawierzchni bądź z diodami LED.
Projekt pozwoli także na badanie turystyki rowerowej i zbieranie m.in. takich danych, jak kluczowe atrakcje czy rekomendowane trasy przejazdu. Dla przedsiębiorców działających w branży turystycznej przewiduje się warsztaty budowania partnerstwa i tworzenia ofert turystycznych. Dzięki współpracy z Europejską Federacją Cyklistów trasa uzyska certyfikat EV 10. Badania Federacji wskazują, że będące gwarancją jakości oznakowanie przyczynia się do znaczącego zwiększenie ruchu turystów rowerowych w niektórych regionach Europy.
Wartość zachodniopomorskiej części projektu to blisko 700 tys. zł, z czego dofinasowanie z programu Interreg wyniesie 85 proc. Realizacja projektu Rowerem przez Południowy Bałtyk będzie prowadzona w latach 2017-2019. Współpraca regionów na rzecz dokończenia realizacji całego szlaku, a także jego wspólna promocja ma się przełożyć na zwiększenie ruchu turystycznego oraz ograniczenie jego sezonowości.
Opracowano na podstawie informacji Urzędu Marszałkowskiego Woj. Zachodniopomorskiego, a także serwisu kurier.pap.pl