Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W tym roku Warszawa zbuduje 30 km dróg rowerowych. Teraz Marszałkowska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
24-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
W tym roku Warszawa zbuduje 30 km dróg rowerowych. Teraz Marszałkowska
fot. UM Warszawa
ZDM przebudowuje odcinek ul. Marszałkowskiej na wysokości Ogrodu Saskiego, gdzie zlikwidowany zostanie znany rowerowy teleport. Pełnomocnik rowerowy zapowiada teraz koncentrację dalszych prac na prawym brzegu oraz w ścisłym centrum, w czym miałyby pomóc środki unijne. Przy okazji miasto zapowiedziało rozpoczęcie prac projektowych dla przebudowy placów Bankowego, Teatralnego i Żelaznej Bramy.

Rozpoczęła się przebudowa ul. Marszałkowskiej między pl. Bankowym a Królewską. – Z pomiarów i badań wynika, że powinniśmy zlikwidować znany teleport rowerowy. Nie bez powodu zabieramy się za porządkowanie ruchu rowerowego i parkowania w tym miejscu. Zaczynamy niebawem prace projektowe nad pl. Teatralnym, Żelaznej Bramy i Bankowym. Już w czerwcu ruszą pierwsze spacery warsztatowe – w podobnym formacie jak na pl. Powstańców Warszawy – zapowiada Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Jak wskazuje miasto, inwestycja zakłada budowę 700-800 m drogi rowerowej. Jej koszty sięgają jednak aż 8 mln zł, co wiąże się z koniecznością przebudowy sygnalizacji świetlnych i infrastruktury kolidującej. Jednocześnie na razie nie powstanie zapowiadane przejście dla pieszych na wysokości Ogrodu Saskiego. – Przygotowując dokumentację, przewidzieliśmy rezerwę. Jego realizacja to jednak ok. 2 mln zł dodatkowych kosztów. Pytanie, czy jest sens pomniejszać budżet rowerowy. Jezdnia biegnie na łuku, mamy zerową widoczność na torowisku tramwajowym przy wyjściu z parku, co sprawia, że potrzebna jest sygnalizacja – wyjaśnia Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM i pełnomocnik rowerowy. – Pasy będą objęte pracami projektowymi. Musimy skoordynować prace z remontem torowiska tramwajowego i budową sygnalizacji. Przejście na pewno powstanie. Jesienią ruszą warsztaty projektowe dla pl. Żelaznej Bramy – zapewnia wiceprezydent Olszewski.

Kiedy dalszy ciąg

Co z dalszymi odcinkami ciągu komunikacyjnego? – W tym roku chcemy ogłosić przetargi na kolejne odcinki, by dojechać z infrastrukturą do Żoliborza – dowiązać się do Słowackiego i Krasińskiego – mówi Łukasz Puchalski. Jak ostrożnie ocenia, będzie to kosztowało co najmniej 20 mln zł w związku z koniecznością przebudowy czterech sygnalizacji i wprowadzeniem priorytetów dla tramwajów czy zmianą przebiegów jezdni.

Inaczej wygląda sytuacja z południową częścią ul. Marszałkowskiej. – Koordynowaliśmy się z projektem metra zakładającym dobudowę stacji Plac Konstytucji. Projekt jest na ukończeniu – mówi Puchalski. Upadła na razie koncepcja budowy kontrapasa rowerowego na Marszałkowskiej. – Tu konieczna jest całkowita przebudowa – wskazuje dyrektor, wymieniając liczne wyzwania (miejsca parkingowe na samym rondzie, niesygnalizowane wloty, niezgodne z obecnymi przepisami).

Na razie nie będzie ruszana Puławska. Jak wskazuje miasto, tu nie ma prostych inwestycji. – Potrzebujemy kilkadziesiąt milionów złotych, których nie mamy. Tu niezbędna jest większa przebudowa, z przeniesieniem latarni, przebudową infrastruktury podziemnej i innych obiektów. Zastąpienie parkujących samochodów drogą rowerową nie rozwiąże problemów pieszych, którzy dalej będą mieli tylko 1,5 m chodnika. Potrzebna jest budowa dwukierunkowa drogi rowerowej, gdyż pas w jezdni – z uwagi na małą liczbę przejazdów między jezdniami – nie sprawdzi się – przekonuje.

W tym roku 30 km dróg rowerowych

W sumie, jak zapowiada Ratusz, w tym roku dobudowanych zostanie kilkadziesiąt km dróg rowerowych. – Nie zwalniamy z tempem prac związanych z ruchem rowerowym. W 2011 r. dysponowaliśmy 200 km drogami rowerowymi, niekoniecznie dobrej jakości. Teraz mamy już 740 km. W tym roku chcemy dodać 30 km, a w przyszłym roku dobić do 800 km – mówi Michał Olszewski.

– Kołem zamachowym są Tramwaje Warszawskie, które budują bądź wyremontują drogi rowerowe przy okazji inwestycji – obecnie Sobieskiego, Gagarina czy Kasprzaka, a później także św. Bonifacego. Są też inwestycje rowerowe przy innych inwestycjach miejskich, jak np. Kondratowicza. Infrastruktura rowerowa musi nadążać za potrzebami. Jesteśmy przekonani, że ruch przyrasta, co pokazują liczby z Veturilo – mówi Puchalski, zapowiadając koncentrację na prawym brzegu Wisły oraz centrum Warszawy. Jak przypomina, zeszłoroczne pomiary pokazały 90 tys. rowerzystów wjeżdżających do centrum. Kolejne pomiary zapowiadane są na czerwiec. – Zmieniają się czasy, mamy ograniczone finansowanie. Jesienią chcemy zgłosić kilkadziesiąt km infrastruktury rowerowej. Chcemy skoncentrować się na prawej stronie Wisły: Strażackiej, Niemcewicza, Patriotów, Lucerny czy al. Waszyngtona – dodaje Łukasz Puchalski.

Miasto zdaje sobie jednak sprawę, że tempo budowy jest niższe niż w latach poprzednich. – Trzeba zrobić miejsce pod infrastrukturę, skończyły się proste projekty bez kolizji z jezdnią, sieciami czy jezdnią. Kolejne kilometry będą przychodzić z większym trudem i większymi nakładami finansowymi – wyjaśnia Łukasz Puchalski.

Dłużej rowerzyści poczekają na poprawę sytuacji w kilku istotnych ciągach, jak np. w Grochowskiej. – Chcemy pozyskać środki na budowę infrastruktury rowerowej na al. Waszyngtona. Natomiast ul. Grochowska jest w całości do przebudowy – nie ma zieleni, nie jest bezpiecznie. Potrzeba szerszego projektu – przekonuje Łukasz Puchalski.

Odległą perspektywą jest też dostosowanie Alej Jerozolimskich. – Na Alejach prowadzimy prace projektowe, które są skoordynowane z pracami PKP PLK. Infrastruktura rowerowa pojawi się po zakończeniu przebudowy linii średnicowej, wraz z odbudową ulicy w nowym kształcie. Kolejarze mówią, że z robotami wejdą najwcześniej w 2026 r. – wcześniej będzie trwało pozyskiwanie pozwoleń, do tego dochodzi kwestia pozyskania funduszy unijnych. To według naszej oceny – minimalny czas – mówi Olszewski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

Mobilność

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

inf. pras. UM Bydgoszcz 04 listopada 2023

Berlin. Rower elementem wojny kulturowej. Rośnie samochodowe lobby

Mobilność

Warszawa coraz bardziej rowerowa. Wyniki pomiarów

Mobilność

Warszawa coraz bardziej rowerowa. Wyniki pomiarów

inf. pras. UM Warszawa 05 października 2023

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Gdańsk z rekordem przejazdów rowerowych

Mobilność

Gdańsk z rekordem przejazdów rowerowych

Jędrzej Sieliwończyk / UM Gdańsk 10 lutego 2023

Zobacz również:

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

Mobilność

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

inf. pras. UM Bydgoszcz 04 listopada 2023

Berlin. Rower elementem wojny kulturowej. Rośnie samochodowe lobby

Mobilność

Warszawa coraz bardziej rowerowa. Wyniki pomiarów

Mobilność

Warszawa coraz bardziej rowerowa. Wyniki pomiarów

inf. pras. UM Warszawa 05 października 2023

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Gdańsk z rekordem przejazdów rowerowych

Mobilność

Gdańsk z rekordem przejazdów rowerowych

Jędrzej Sieliwończyk / UM Gdańsk 10 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5