O północy z soboty na niedzielę (z 29 lutego na 1 marca) rozpocznie się nowy sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. W tym roku rozbudowany zostanie system rowerów bezstacyjnych IV generacji (4G). Dodatkowo operator wprowadził modyfikacje techniczne poprawiające funkcjonowanie jednośladów: zmieniono oprogramowanie, w koszykach zainstalowano panele solarne.
– We współpracy z operatorem sukcesywnie rozbudowujemy nowoczesny system rowerów bezstacyjnych. Na starcie sezonu uruchomimy 8 dodatkowych stref, a wraz z nimi dodatkowych 87 rowerów 4G. Do dyspozycji mieszkańców będzie 1558 pojazdów w 153 punktach wypożyczeń, stacjach roweru 3G i strefach roweru 4G – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Zależy nam, aby z roweru miejskiego mogli korzystać użytkownicy z kolejnych rejonów miasta, zwłaszcza tych położonych nieco dalej od centrum, jak Smochowice, Wola czy Dębiec – podkreśla.
Nowe lokalizacje stref 4G:
- ulica Słupska (Kozi Rynek),
- ulica Karlińska (przy ulicy Muszkowskiej),
- ulica Bużańska,
- ulica Kolejowa (przy ulicy Karwowskiego),
- ulica Dolna Wilda (Urząd Skarbowy),
- ulica Spychalskiego (POSiR),
- ulica Palacza (przy ulicy Heweliusza),
- ulica Czechosłowacka (przy ulicy Łozowej).
Nextbike Polska, operator systemu, wprowadził zmiany zwiększające komfort korzystania z rowerów bezstacyjnych. – Dodaliśmy kilka nowoczesnych udogodnień. Przede wszystkim zoptymalizowaliśmy działanie komputera pokładowego, wydłużyliśmy czas pracy baterii – mówi Rafał Federowicz, prezes zarządu NB Poznań, członek zarządu Nextbike Polska, operatora PRM. – Wprowadzone zmiany dotyczą m.in. modyfikacji oprogramowania i kalibracji GPS polegającej na zmianie częstotliwości odświeżania danych. Ponadto w koszyku rowerów został zamontowany panel słoneczny mający dodatkowo ładować baterie naturalną energią – zaznacza.
Operator zadbał też o to, żeby nie było możliwości wypożyczenia roweru przy niskim stanie baterii. Takie sytuacje w minionym sezonie sprawiały użytkownikom wiele problemów, np. uniemożliwiając zwrot roweru.
Sezon roweru miejskiego będzie trwać od początku marca do końca listopada, choć może zostać on przedłużony o jeden miesiąc. Zgodnie z umową z operatorem, spółką Nextbike, w przypadku rowerów 3G możliwe będzie wydłużenie sezonu nawet o trzy miesiące. – Decyzję dotyczącą ewentualnego wydłużenia sezonu będziemy wspólnie z operatorem podejmować jesienią. Weźmiemy pod uwagę skalę popularności roweru i jakość funkcjonowania. Kluczowa będzie też pogoda – mówi dyrektor Gosiewski.
19 kolejnych lokalizacji rowerów 4GPrzerwa zimowa została wykorzystana przez operatora na dokładny przegląd i serwis sprzętu. – Użytkownicy będą mieli do dyspozycji dobrze przygotowany i bezpieczny sprzęt. Podczas kompleksowego przeglądu wyeliminowaliśmy 244 rowery 3G, których stopień zużycia nie pozwalał na dalsze użytkowanie – mówi Rafał Federowicz.
Wyłączenie z użytku tylu pojazdów umożliwiło proporcjonalne obniżenie wydatków na utrzymanie systemu 3G. Środki te pozwolą bardziej rozszerzyć system 4G. – W trakcie sezonu planujemy rozbudowę o kolejnych 19 stref roweru 4G i 97 nowych rowerów. Już w ubiegłym roku podkreślaliśmy, że będziemy rozbudowywać tylko system bezstacyjny, ponieważ jest on dużo bardziej dostępny i elastyczny oraz pozwala zaoferować rower miejski praktycznie w każdym rejonie Poznania – wskazuje dyrektor ZTM. – Docelowo, w 2022 roku chcemy oferować 74 strefy z 833 rowerami – mówi.
CennikWypożyczenie roweru (3G lub 4G) na czas do 20 minut jest bezpłatne. Za wypożyczenie trwające 21-60 minut pobrana zostanie opłata w wysokości 2 zł, druga i każda kolejna rozpoczęta godzina to koszt 4 zł za godzinę. W przypadku posiadania ważnego biletu okresowego na karcie PEKA obowiązuje taryfa promocyjna – darmowe jest wypożyczenie trwające do 30 minut, pierwsza godzina kosztuje 1 zł, druga rozpoczęta godzina 2 zł, a każda następna – 4 zł.
Z promocyjnej taryfy może skorzystać każdy użytkownik identyfikujący się przy terminalu/komputerze pokładowym za pomocą imiennej karty PEKA i posiadający na karcie zapisany oraz ważny w momencie wypożyczenia roweru dowolny bilet okresowy (trasowany lub sieciowy) niezależnie od strefy, w której ten bilet obowiązuje.
Sezon 2019 w liczbach- liczba nowych użytkowników: 29.105,
- liczba wypożyczeń: 1.076.937,
- średni czas wypożyczenia roweru: 20 minut 26 sekund,
- dzienny rekord wypożyczeń: 8230 (26 kwietnia 2019 r.),
- najaktywniejszy użytkownik wypożyczył rower 283 razy,
- najpopularniejsze stacje: "Kórnicka" - 27.058 wypożyczeń, "Półwiejska" - 23.691, "Rondo Rataje" - 21.585,
- najpopularniejsza trasa: os. Sobieskiego - Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM (3860 przejazdów),
- łączna liczba zarejestrowanych użytkowników (od 2012 r.): 168.764.