Wałbrzych szuka operatora komunikacji miejskiej, który obsłuży miasto przez kolejne 8 lat. 1/3 floty przeznaczoną do realizacji zamówienia będą stanowiły autobusy wodorowe zakupione przez samorząd. Pozostałe pojazdy musi wystawić operator.
Wałbrzych właśnie rozpisał przetarg na obsługę komunikacji miejskiej oraz obsługę komunikacyjną gmin, z którymi samorząd ma podpisane odpowiednie umowy o świadczeniu usług komunikacyjnych. Okres obowiązywania umowy to 103 miesiące od dnia jej podpisania, natomiast świadczenie usług przewozowych ma trwać przez 96 miesięcy czyli przez 8 lat. Rozpoczęcie świadczenia usługi ma natomiast nastąpić 1 listopada bieżącego roku.
Zamawiający określił, że miesięcznie autobusy mają pokonywać około 412100 kilometrów, natomiast całość pracy przewozowej oszacowanej na 8 lat to niecałe 39,562 mln wozokilometrów. Autobusy będą kursować na liniach A, C, EX, 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 18, 19 oraz 20.
Wykonawca ma świadczyć usługę za pomocą 62 autobusów, z czego 20 autobusów to pojazdy zasilane wodorem,
które Wałbrzych zakupił kilka tygodni temu. Pozostałe autobusy mają być napędzane Olejem Napędowym i mają należeć do wykonawcy. Z 42 pojazdów spalinowych, 27 to autobusy o długości 12 metrów, natomiast 15 to autobusy przegubowe, 18-metrowe. Ponadto miasto przekaże także zamawiającemu 6 własnych autobusów spalinowych o długości 12 metrów, które będą użytkowane do czasu dostawy wszystkich 20 autobusów wodorowych (druga transza dostaw tych pojazdów, przewidziana na sierpień 2025 roku, opiewa właśnie na 6 autobusów).
Przewoźnik ma także posiadać swoją bazę techniczną na terenie miasta, bądź w promieniu 15 kilometrów od niego. Baza ma być wyposażona i przystosowana także do obsługi autobusów wodorowych. Tankowanie autobusów wodorowych docelowo będzie odbywać się na stacji udostępnionej przez PKN Orlen, która ma stanąć na ulicy Wysockiego w Wałbrzychu do lutego 2025. Do tego czasu czasu Orlen będzie tankował autobusy z wykorzystaniem stacji mobilnej.
Wałbrzych przewiduje również możliwość skorzystania z prawa opcji, które opiewa na maksymalnie 10% podstawowej pracy przewozowej
Zamawiający dopuszcza możliwość realizacji części zamówienia przez podwykonawców.
W postępowaniu mogą wziąć udział podmioty, które wykażą, że w ciągu pięciu ostatnich lat zrealizowały bądź realizują usługi przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym jako operatorzy przez okres co najmniej 24 miesięcy, a same usługi są warte co najmniej 40 mln złotych brutto. Ponadto potencjalny operator musi również dysponować co najmniej 42 autobusami zasilanymi Olejem Napędowym.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje wyłącznie cena brutto.