ZDKiUM z Wałbrzycha rozstrzygnął ponowiony przetarg a dostawę 20 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 25 pojazdów. Wystartowały trzy firmy z bardzo zbliżonymi cenowo ofertami – i to nie cena okazała się kluczowa, jeżeli chodzi o wybór zwycięzcy.
Wałbrzych chce nabyć 20 nowych autobusów dwuosiowych, o długości co najmniej 11,8 m, lecz zamówienie może zostać rozszerzone o kolejne pojazdy w ramach prawa opcji (maksymalnie 5 autobusów). Pojazdy mają mieścić minimum 85 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących. 8 siedzeń ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Układ napędowy ma mieć moc co najmniej 150 kW. Więcej o zamówieniu piszemy
tutaj.
W I połowie sierpnia minął termin składania ofert. Wystartowały trzy firmy z bardzo zbliżonymi ofertami. Solaris wycenił jeden pojazd na 3.250.000 zł netto, zakres podstawowy (20 autobusów) na 65 mln zł netto, a całe zamówienie (45 pojazdów) na 179,888 mln zł brutto. ARP E-Vehicles proponuje 3.249.900 zł netto za jeden pojazd, 64,998 mln zł netto za zamówienie podstawowe i 179,882 mln zł za całość. PAK-PCE z Nesobusem proponuje 3.245.000 zł netto za jeden autobus, 64,900 mln zł netto za zamówienie podstawowe i 179,611 mln zł za całość. Budżet określony przez Wałbrzych wynosi 79,950 mln zł.
Dzisiaj (26 września) postępowanie zostało rozstrzygnięte. Wygrał Solaris, który nieznacznie pokonał PAK-PCE w kryterium właściwości techniczno-eksploatacyjnych. W sumie Solaris zdobył 99,91% punktów (w tym 35% w właściwościach techniczno-eksploatacyjnych), a konkurent – 99,73% (w tym 35% w właściwościach techniczno-eksploatacyjnych).
Oferta ARP E-Vehicles została odrzucona jako niezgodna z opisem przedmiotu zamówienia – producent wskazał zastosowanie urządzenia ogrzewania stanowiska kierowcy frontbox. Jak wskazuje zamawiający, to dodatkowe urządzenie, które nie mieści się w katalogu urządzeń opisanych w specyfikacji, a którego zastosowanie może wiązać się z dodatkowym poborem energii i kosztami obsługi. Ponadto ARP E-Vehicles zaproponowało hybrydowy agregat grzewczy elektryczno-spalinowy, podczas gdy zamawiający wymagał zastosowania ogrzewania w pełni elektrycznego, wspomaganego pompą ciepła i ewentualnie agregatem grzewczym – przy zachowaniu jednak warunku ogrzewania elektrycznego. Poza tym załączona lista parametrów oferowanego pojazdu była niekompletna.
Teraz wybór musi się uprawomocnić. Termin wykonania zamówienia podstawowego to 31 lipca 2025 roku, w tym pierwsza transza pojazdów, obejmujących 14 autobusów, ma zostać dostarczona do 30 września 2024 roku, natomiast pozostałe 6 egzemplarzy do końca lipca 2025 roku. Jeśli Wałbrzych uruchomi opcję, to pojazdy z tej części zamówienia mają zostać dostarczone do końca 2025 roku.