Dzięki 15 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gmina Miejska Wałcz zakupi osiem autobusów o napędzie elektrycznym i uruchomi osiem punktów ładowania. Natomiast Miasto Szczecinek planuje zakup pięciu autobusów o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami. Na inwestycję tę otrzyma dofinansowanie w formie dotacji w wysokości ponad 8,5 mln zł oraz pożyczkę w kwocie prawie 2,5 mln zł.
Te ważne dla mieszkańców obu gmin inwestycje zostaną zrealizowane w ramach drugiej edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym poprzez rozwój w Polsce „zielonej” mobilności.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże Gminie Miejskiej Wałcz dofinasowanie w wysokości 15 153 600 zł. Za te pieniądze zostanie nabytych osiem autobusów o napędzie elektrycznym wraz z zakupem i montażem ośmiu punktów ładowania. Miasto Szczecinek otrzyma dotację w wysokości 8 525 000 zł oraz niskooprocentowaną pożyczkę 2 475 000 zł na zakup pięciu autobusów
o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami.
– Nowoczesne i ekologiczne rozwiązania nie dotyczą tylko wielkich ośrodków miejskich. Do Szczecinka trafią kolejne już nowe elektryczne autobusy, natomiast w Wałczu po raz pierwszy zastąpią one wysłużone, niekiedy ponad 20-letnie pojazdy spalinowe. Realizowane inwestycje w elektromobilność, wpływają nie tylko na poprawę stanu powietrza, ale zarazem na polepszenie jakości życia lokalnych społeczności – mówi wicewojewoda zachodniopomorski Tomasz Wójcik i dodaje: Dofinansowanie z NFOŚiGW stanowi szczególnie istotną pomoc właśnie dla tych gmin, które zmagają się z m. in. z problemem zanieczyszczenia atmosfery, a jednocześnie ze zjawiskiem wykluczenia transportowego. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego bez wątpienia jest istotnym elementem w osiągnięciu proekologicznych celów.
– Samorządy – takie jak m.in Szczecinek i Wałcz - są dla nas ważnymi partnerami we wszystkich działaniach prowadzonych w ramach szerokiej koalicji na rzecz czystego powietrza i zdrowszego życia. Od zielonego transportu przez wymianę tzw. kopciuchów i głęboką termomodernizację domów mieszkalnych po rozwój energetyki prosumenckiej. – podkreśla Paweł Mirowski, wiceprezes NFOŚiGW. Współpraca na linii: rząd, samorząd, NFOŚiGW to klucz do sprawnej absorbcji dostępnych na inwestycje środków i wykorzystania ich – jak to ma miejsce w Wałczu i Szczecinku - dokładnie według potrzeb lokalnych społeczności.
Korzystając z dofinansowania z programu „Zielony Transport Publiczny”, Gmina Miejska Wałcz planuje zakup ośmiu autobusów o napędzie elektrycznym, z magazynem energii o pojemności co najmniej 200 kWh, dzięki czemu „elektryki” będą mogły jednorazowo przebyć trasę o długości min. 180 km. Będą to pojazdy nie tylko bezemisyjne, ale też wygodne, ciche, niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Oprócz samych pojazdów, projekt przewiduje również zakup i montaż ośmiu punktów ładowania oraz przeprowadzenie szkolenia dla kierowców i naukę obsługi pojazdu.
W ramach przedsięwzięcia pn.: "Rozwój zielonego transportu publicznego w Mieście Szczecinek
poprzez zakup 5 autobusów o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami", NFOŚiGW przekaże dotację
w wysokości 8 525 000 zł oraz pożyczkę w kwocie 2 475 000 zł. Zakupione pojazdy niskopodłogowe będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. W ramach projektu zaplanowano również przeszkolenie co najmniej 45 osób (40 kierowców i 5 testerów diagnostycznych).
– Szczecinek już kilka lat temu postawił na ekologiczne rozwiązania w transporcie miejskim. Nasze miasto, jako jedno z pierwszych w województwie zachodniopomorskim zdecydowało się na zakup 10 autobusów elektrycznych. Teraz konsekwentnie odnawiamy nasz tabor autobusowy, stawiając oczywiście na rozwiązania w pełni ekologiczne – podkreśla Daniel Rak, burmistrz Szczecinka. I dodaje: – W Szczecinku komunikacja miejska jest nieodpłatna, co sprawia, że mieszkańcy i turyści bardzo chętnie i intensywnie z niej korzystają. Funkcjonuje także rozbudowana sieć rowerów miejskich, którymi można dojechać na przystanek, a potem dojechać do miejsca docelowego. Rowery są kompatybilne z naszym rozkładem jazdy autobusów. To wszystko sprawia, że komunikacja w Szczecinku staje się w 100 procentach ekologiczna.
Umowy o udzielenie dotacji w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” zostały podpisane 12 września 2022 r. Gmina miejska Wałcz przewiduje zakończyć projekt 30 czerwca 2024 r. a miasto Szczecinek 31 grudnia 2023 r.