Przez prawie 12 lat w Walencji leżały nieużywane tory tramwajowe, które czekały na ukończenie trasy. Wszystko za sprawą kryzysu finansowego i gospodarczego w Hiszpanii w latach 2011-12, kiedy to wiele projektów infrastrukturalnych trzeba było zawiesić.
Walencja otworzyła właśnie nową linię tramwajową o długości 5,1 km. Łączy ona Alcant z dzielnicą Natzaret w południowo-wschodniej części miasta. Linię poprowadzono przez kompleks obiektów kulturalno-rozrywkowych „Ciudad de las Artes y las Ciencias”, zwanym Miastem Sztuki i Nauki. Trasa tramwaju częściowo prowadzi pod ziemią.
Część nadziemną trasy tramwajowej była właściwie ukończona już wcześniej, podobnie jak konstrukcja tunelu. Budowę wstrzymano jednak w 2011 roku, kiedy Hiszpania borykała się z problemami finansowymi i przeżywała kryzys gospodarczy. Przez lata dyskutowano, czy budowa zostanie kiedykolwiek wznowiona. I tak do przełomu lat 2018/19, gdy z pomocą dodatkowych środków i dotacji z Unii Europejskiej nadszedł wreszcie czas na ułożenie torów w tunelu, rozbudowę stacji oraz budowę sieci trakcyjnej i systemu zasilania na całej trasie. Pozwoliło to uruchomić 17 maja nową linię T10.
Po oficjalnej ceremonii inauguracji z udziałem polityków i przedstawicieli administracji miejskiej pierwszy tramwaj wyjechał w trasę o 13:30. Linię obsługuje siedem niskopodłogowych tramwajów Bombardier Flexity – znane z innych tras uruchamianych przez regionalnego operatora Ferrocarrils de la Generalitat de Valencia (FGV). FGV obsługuje tramwaje i metro w Walencji, a także sieć tramwajową w Alicante i okolicach. Do obsługi trasy T10 wydelegowano cztery tramwaje z Walencji i trzy z Alicante. Zostały specjalnie pomalowane w nowe czerwone i białe barwy – przyszły standard kolorystyczny FGV.
Co ciekawe, linię poprowadzono w odseparowaniu od reszty sieci tramwajowej w Walencji. Trzy z łącznie ośmiu przystanków (Alicante, Russafa i Amado Granell-Montolivet) i 2,2 km torów znajdują się pod ziemią w tunelu, reszta infrastruktury znajduje się na powierzchni, a tory mają wydzielony pas ruchu. Tramwajom nadano także priorytet na skrzyżowaniach. Trasę pokonuje się w około 17 minut – w dni powszednie pojazdy kursują co 15 minut od 5.30 do 22.00, a ostatni kurs odbywa się o 23.25.
Podjęto już decyzję o budowie przedłużenia linii do wybrzeża dzielnicy El Grao, gdzie ma powstać łącznik z istniejącą siecią tramwajową. Pozwoli to na stworzenie nowego bezpośredniego połączenia z Alacant do El Grao jako przyszła linia T11 oraz odgałęzienia do Hospital La Fé, które będzie obsługiwane przez nową linię T12. Szacunkowy czas realizacji tych planów określono w przedziale od 4 do 5 lat.