Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie poinformował o podpisaniu umowy na opracowanie koncepcji na lokalizację wind na Moście Poniatowskiego. Prawdopodobnie będzie to 4–6 urządzeń. Mają powstać w 2016 lub 2017 r.
Koncepcję opracuje firma YLE Inżynierowie i na jej podstawie powstanie dokumentacja budowlana. To niezwykle istotna inwestycja dla ułatwienia poruszania się po mieście, o której mówi się od lat. Była też jednym z pomysłów w budżecie partycypacyjnym. Rada Warszawy przeznaczyła na budowę wind 3 mln zł wpisując ją do Wieloletniej Prognozy Finansowej.
Windy są potrzebne. Most Poniatowskiego to element długiej trasy prowadzącej z jednej strony wprost do centrum miasta, z drugiej do uczęszczanego Ronda Waszyngtona przy którym mieści się Stadion Narodowy. To w dodatku trasa wyniesiona nie tylko nad poziom Wisły, ale też na długim odcinku w stronę centrum nad poziom ulicy. Dostać się na nią trudno, służą do tego schody, których nie ma zbyt dużo. Dla osób, dla których schody stanowią istotną przeszkodę, przystanki na jednej z najważniejszych warszawskich tras wschód–zachód są w praktyce niedostępne.
– Osoba w pełni sprawna potrzebuje około 3-4 min., żeby z poziomu al. 3 Maja postać się na poziom mostu. Osoba niepełnosprawna potrzebuje około 60 min. –
mówił nam dwa lata temu śródmiejski radny Daniel Łaga.Z mostem jest jednak ten problem, że to obiekt zabytkowy. Jakakolwiek ingerencja w jego konstrukcję, a montaż wind będzie z tym związany, wymaga zgody konserwatora zabytków. W związku z tym – jak tłumaczy ZDM – nie da się tego przeprowadzić w ciągu jednego roku. Dlatego najwcześniej windami na most warszawiacy wjadą za rok.
Warto pamiętać, że pomysł nie jest nowy. Już w 2011 r. konserwator rozważał możliwość budowy wind przy moście. Dwa lata temu propozycję budowy omawiały Biuro Drogownictwa i Komunikacji, a także ZDM. Koszt budowy sześciu wind szacowano wtedy na 6 mln zł.
Windy przy Moście Poniatowskiego to kolejny projekt, którym w ostatnim czasie chwali się warszawski ZDM. Niedawno poinformował
o planowanej przebudowie Ronda Czterdziestolatka, związanej ze zwężeniem jezdni dla samochodów, wytyczeniem dróg rowerowych i przejść dla pieszych, oraz o usuwaniu nielegalnych parkingów wzdłuż ul. Rosoła.