Mieszkańcy Mokotowa i Wilanowa muszą liczyć się z kolejnymi zmianami organizacji ruchu w związku z budową tramwaju do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie zapowiadają też dalsze utrudnienia i zamknięcia w rejonie Puławskiej i Rakowieckiej. Stopniowo też będzie zwiększać się skala utrudnień na Ochocie w związku z budową tramwaju do Dw. Zachodniego.
W dalszym ciągu trwa budowa trasy tramwajowej do Wilanowa. Linia ta ma ruszyć na początku września. – W kolejnych tygodniach, w lipcu, przewidujemy kilka kolejnych czasowych organizacji ruchu. Będzie on stopniowo przekładany z jezdni zachodniej na jezdnię wschodnią, po to, żeby generalny wykonawca mógł usunąć wszelkie występujące kolizje, przebudować infrastrukturę podziemną – mówi Konrad Niklewicz, członek zarządu Tramwajów Warszawskich.
Na Bitwy Warszawskiej 1920 r. po jednym pasie
Od początku lipca rozpocznie się zwężanie Bitwy Warszawskiej 1920 r. w związku z budową torowiska do Dw. Zachodniego. – Obecnie zatwierdzona organizacja ruchu, która wchodzi w najbliższym czasie, zakłada zajęcie jednego pasa ruchu w kierunku ronda Zesłańców Syberyjskich, jadąc od Grójeckiej. I później w miarę postępu robót, w trakcie wakacji, będą kolejne zawężenie, a docelowo – w kluczowej fazie robót – ruch będzie prowadzony południową jezdnią, czyli tą w kierunku Grójeckiej, po jednym pasie w każdą stronę – mówi Tamas Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.
– Przez cały okres trwania inwestycji Bitwy Warszawskiej ma być przejezdna. Natomiast w szczytowym momencie budowy, kiedy będziemy już mieli wykopany cały tunel, przystąpimy do budowy rampy zjazdowej w ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Wówczas może się zdarzyć, że ruch będzie prowadzony jednym pasem w jedną, drugim pasem w drugą – wyjaśnia Niklewicz. Jak zapewnia, nie da się tego wykonać inaczej. – Inaczej musielibyśmy wyciąć całe szpalery drzew – zaznacza przedstawiciel spółki.
W samym Parku Pięciu Sióstr wygrodzono już teren pod budowę tunelu. – W tej części parku, w której budowany jest tunel, nie wyrosło ani jedno duże drzewo, bo zostało to wcześniej przemyślane i skoordynowane – zapewnia Niklewicz.
Grójecka w przyszłym roku
Prace wejdą na skrzyżowanie Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Grójeckiej dopiero w przyszłym roku. – Potrwa to co najmniej kilka miesięcy. Dokładny termin zależy od wyłączenia sieci ciepłowniczej, która musi zostać w tym miejscu przebudowana. Musimy zmieścić się w tzw. oknie, w którym możliwe są wyłączenia (od maja do sierpnia). Najpewniej więc w okresie wakacyjnym wyłączymy ruch tramwajowy w Grójeckiej na południe od pl. Narutowicza. Wykorzystamy ten czas, żeby przeprowadzić kompleksowy remont torowiska na ulicy Grójeckiej od Wawelskiej do Banacha – mówi Konrad Niklewicz.
Najpewniej nie uda się uruchomić linii wahadłowej na południowym odcinku Grójeckiej i al. Krakowskiej. – Nie będzie możliwości prowadzenia ruchu tramwajowego aż do pętli Okęcie, ponieważ tramwaje po zakończeniu służby muszą wracać na zajezdnię, muszą być sprawdzone. Nie możemy zostawić tramwaju na pętli na noc bez obsługi w zajezdni. Ale przez jakiś czas będziemy utrzymywać ruchy jednym torem, żeby zminimalizować utrudnienia dla pasażerów – przekonuje Niklewicz.
Przez Rakowiecką staną tramwaje na Puławskiej. A może też i na Gagarina
Oczywiście utrudnienia występują też w związku z budową torowiska na Rakowieckiej. – Weszliśmy częściowo na tarczę skrzyżowania Rakowiecka-Puławska, a w drugiej połowie lipca wejdziemy na tarczę skrzyżowania Sandomierska-Rakowiecka i pojawią się utrudnienia na skrzyżowaniu z Wiśniową – mówi Konrad Niklewicz.
W sierpniu na maksymalnie kilka tygodni staną też tramwaje na Puławskiej. – Musimy uciąglić, czyli połączyć ze sobą odcinek torowiska oraz sieci trakcyjnej między Rakowiecką a Puławską. Nie jest wtedy możliwe prowadzenie ruchu na ulicy Puławskiej – mówi Niklewicz. Niewykluczone, że staną wtedy też tramwaje na Sielcach. – Nie wiem, czy nam się uda zachować ruch na Gagarina na ten czas. Wydaje mi się, że nie będzie technologicznie możliwe – zaznacza przedstawiciel spółki.
Al. Niepodległości w przyszłym roku
Na przyszły rok przypadną spore utrudnienia na skrzyżowaniu z al. Niepodległości przy SGH. Ruch będzie prowadzony po jednej jezdni. Nie pojadą też tramwaje w związku z budową węzła rozjazdowego. – Utrudnienia wiążą się też z koniecznością przebudowy infrastruktury ciepłowniczej, która znajduje się niestety pod trzema pasami ruchu. Już od dłuższego czasu się zastanawiamy z Biurem Zarządzania Ruchem Drogowym, z Zarządem Transportu Miejskiego, Tramwajami, Veolią, ZDM-em nad tym, jak właśnie tutaj rozplanować objazdy w tej części miasta. Będą to roboty, które potrwają co najmniej półtora miesiąca, a nie mamy pewności co do stanu infrastruktury – mówi Jerzy Stępniak, zastępca dyrektora Biura Infrastruktury. Jak dodaje, nie uda się niestety w tym miejscu wytyczyć buspasa, by usprawnić przejazd autobusów w czasie prac. – Przewidujemy te utrudnienia w okresie wakacyjnym, kiedy zapotrzebowanie na komunikację jest mniejsze – dodaje dyrektor.
W cieniu budowy węzła rozjazdowego Tramwaje Warszawskie planują punktowe prace w al. Niepodległości. – Chcemy poprawić przejazd na wysokości al. Armii Ludowej. Dokonamy też potrzebnych napraw torowiska w rejonie Batorego. Myślimy o tym, żeby przy okazji położyć rozchodnik tam, gdzie będzie to możliwe – dodaje Niklewicz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.