W tym roku w Warszawie w sumie wymieniono niemal 1,3 tys. latarni – czyli tyle co w 2016 i 2017 roku. Dla porównania w 2015 roku było ich prawie tysiąc mniej. Zgodnie z planem drogowcy doświetlą 362 przejścia dla pieszych, co oznacza, że uda się pobić rekordowe tempo prac z zeszłego roku, kiedy to doświetlonych zostało 337 „zebr”.
Remonty i przebudowy oświetlenia są kompleksowe – wymieniane są zarówno urządzenia sterujące i okablowanie, jak i montowane nowe słupy i oprawy. Od kilku lat stosowane są oprawy w technologii LED – tylko w tym roku przybyło ich ok. 1,7 tys. Łącznie na ulicach, którymi opiekuje się Zarząd Dróg Miejskich jest już ponad 6 tys. takich opraw. Co szczególnie istotne diody LED, które się w nich znajdują, zużywają niemal 50 proc. mniej energii, a ich żywotność i efektywność jest kilkukrotnie wyższa. Na ulicach Warszawy jest w sumie ponad 110 tys. słupów oświetleniowych.
– Niestety niektóre z tych latarni są już stare i wyeksploatowane, zaś w wielu lokalizacjach po prostu ich brakuje. Stwarzać to może niebezpieczeństwo zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy szybko zapada zmrok, a widoczność jest mocno ograniczona. Stąd nasza szczególna aktywność w tym obszarze poprawy bezpieczeństwa pieszych na drogach – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.
– Głównym priorytetem Zarządu Dróg Miejskich jest bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dlatego od lat intensywnie modernizujemy oświetlenie ulic. Mijający rok był dla nas pod tym względem rekordowy – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Latarnie nadążneOprócz pojedynczych modernizacji w tym roku ZDM zrealizował kilka dużych inwestycji związanych z oświetleniem. Jedną z największych i jednocześnie najbardziej innowacyjnych realizacji była wymiana oświetlenia w parku Praskim.
System oświetlenia w parku to tzw. oświetlenie nadążne, działające w oparciu o dwa stany pracy: stan czuwania, w którym oświetlenie przyciemnia się do określonej mocy oprawy (domyślnie do 60 proc., z możliwością dostosowania) oraz stan akcji, czyli rozjaśnienia do 100 proc. w chwili wykrycia pieszego. To oznacza, że jeśli po alejce nikt nie przechodzi, oświetlenie przyciemnia się. Kiedy czujniki ruchu wykryją, że ktoś się zbliża – system rozjaśni najbliższe 2-3 oprawy, żeby poruszająca się osoba była zawsze w strefie pełnego oświetlenia. Jest to pierwszy taki system w Warszawie.
Jaśniej na przejściachPrzy okazji remontów oświetlenia jezdni i chodników doświetlane są również przejścia dla pieszych. Aby stwierdzić, w których miejscach doświetlenia są najbardziej potrzebne, począwszy od 2015 r. prowadzony jest audyt na wszystkich nieosygnalizowanych przejściach dla pieszych. Co roku audytujemy przejścia w kilku dzielnicach, docelowo kontrola obejmie całe miasto. Audytorzy oceniają przejścia pod kątem 30 rygorystycznych kryteriów, a jednym z nich jest właśnie jakość oświetlenia. Na bazie wniosków z audytu ustalana jest lista przejść, które najpilniej potrzebują dodatkowego oświetlenia.
źródło: ZDM Warszawa
Najskuteczniejszym sposobem doświetlenia jest montaż specjalnych, niższych słupów bezpośrednio przy przejściu. Na słupach montowane są soczewki asymetryczne, skierowane pod odpowiednim kątem bezpośrednio na zebrę. Oznacza to, że pieszy podczas pokonywania jezdni jest doświetlany od boku, co bardzo poprawia jego widoczność. Jest to jednak rozwiązanie bardziej kosztowne i wymagające przygotowania i zatwierdzenia dokumentacji projektowej. Dlatego, w wielu miejscach stosowana jest prostsza i tańsza metoda. Wtedy wykorzystywane są istniejące latarnie i to na nich montowane są dodatkowe oprawy lub w ich miejsce stawiane nowe słupy, które dzięki specjalnemu podwójnemu wysięgnikowi jednocześnie oświetlają przejście i jego okolice.
– W tej chwili na terenie Warszawy mamy już 800 przejść posiadających różnego rodzaju doświetlenie. Dzięki temu po zmroku piesi są bardziej widoczni dla kierowców. Przekłada się to wprost na zwiększenie ich bezpieczeństwa. Nasze działania w tym zakresie będą nie tylko kontynuowane, ale też nie stracą na intensywności w kolejnych latach – zapowiada Michał Domaradzki, p.o. dyrektora Biura Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st. Warszawy.
W przyszłym roku równie intensywnie kontynuowane będą prace związane z remontem oświetlenia w lokalizacjach, które najbardziej tego wymagają, a także doświetlą kolejne przejścia. Już zaplanowane są prace m.in. na ulicach: Ratuszowej, Przyczółkowej, Herberta, Podczaszyńskiego, Stawki (odcinek śródmiejski) oraz Senatorskiej. Oprócz już wykonanych doświetleń, na etapie prac projektowych jest kolejne 207 lokalizacji, w których mają powstać przejścia dedykowane.