Stan drogowo-tramwajowego wiaduktu w ciągu ul. Towarowej pozostawia wiele do życzenia, ale jednocześnie – jak zapewniają władze Warszawy – nie zagraża on bezpieczeństwu użytkowników. ZDM Warszawa dysponuje pozwoleniem na przebudowę obiektu, ale inwestycja na razie wstrzymywana jest przez zaplanowany i przekładany w czasie remont linii średnicowej. – Stołeczny ratusz wie, że PKP PLK ma obecnie inne plany co do miejsc posadowienia podpór i dołożenia dodatkowego torowiska – mówi Tomasz Demiańczuk z biura prasowego Urzędu Miasta w Warszawie.
Pierwszy wiadukt nad linią średnicową powstał pod koniec lat 20. XX w. Obiekt poważnie ucierpiał w czasie II wojny światowej. Wiadukt znaną dzisiaj postać przybrał w latach 60. XX w. W 2001 r. obiekt znalazł się na niesławnej, przygotowanej przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, liście „wiaduktów grozy”, wymagających pilnych prac remontowych. Poszczególne obiekty w kolejnych latach były remontowe bądź wręcz budowane od nowa – z wyjątkiem właśnie obiektu przy Towarowej. Wprowadzono tylko pewne ograniczenia: przystanki tramwajowe przesunięto na północ, poza wiadukt. Pasażerowie muszą korzystać z nierównej nawierzchni i taki stan tymczasowości cały czas trwa. Rozebrano również schody prowadzące na peron podmiejski.
Władze Warszawy zapewniają, że obiekt w żaden sposób nie zagraża bezpieczeństwu jego użytkowników. – Zgodnie z prawem budowlanym Zarząd Dróg Miejskich wykonuje coroczne i pięcioletnie przeglądy wiaduktu. Stan wiaduktu jest też na bieżąco monitorowany przez pracowników ZDM. Jeśli cokolwiek wzbudziłoby wątpliwości ZDM natychmiast zostałyby podjęte działania odpowiednie do sytuacji – zapewnia Tomasz Demiańczuk z biura prasowego Urzędu Miasta w Warszawie. Jak przekazuje Zarząd Dróg Miejskich, obecnie nie ma też wprowadzania żadnych dodatkowych zabezpieczeń.
Zarząd Dróg Miejskich dysponuje prawomocnym pozwoleniem na budowę związanym z wiaduktem na Towarowej, ale inwestycja ta jest w dużym stopniu zależna od planów PKP PLK w zakresie przebiegającej dołem linii średnicowej. To przedsięwzięcie kolejarze jednak cały czas odsuwają w czasie – w chwili obecnej na przyszłą perspektywę unijną. –Stołeczny ratusz wie, że PKP PLK ma obecnie inne plany co do miejsc posadowienia podpór i dołożenia dodatkowego torowiska. Trudno jest więc powiedzieć czy możliwe będzie skonsumowanie obecnego pozwolenia na budowę – mówi Demiańczuk. Wiąże się to z koniecznością przygotowania nowej dokumentacji projektowej dla wiaduktu na Towarowej oraz ustalenia podziału kosztów przygotowania nowego projektu. Sama przebudowa wiaduktu to koszt ok. 15 mln zł.
W ramach inwestycji kolejowej przebudowany zostanie przystanek Warszawa Ochota. – Peron musi być poszerzony i wydłużony aby oprócz schodów zmieściły się urządzenia dla obsługi osób z niepełnosprawnościami – informuje Karolina Gałecka, rzecznik prasowy ZDM. Przedstawiciele PKP PLK o samym pomyśle na linię średnicową wypuszczają informacje szczątkowe.
Elementem wiaduktu jest też zamknięte przejście podziemne w osi peronu WKD (czynne są tylko wąskie schody z peronu WKD na wschodnią stronę Towarowej). – Przejście było wydzielone z wiaduktu i było jego elementem. Stonowało jego integralną część. Projekt nie przewiduje odtworzenia przejścia wydzielonego w miejscu, w którym istniało – wskazuje Gałecka.
Remont obejmie też infrastrukturę tramwajową. Po pierwsze, jak zapowiada miasto, przystanki tramwajowe wrócą na wiadukt. Po drugie, planowany jest wydzielony tor do skrętu w Grójecką. Przewidziano również tor odstawczy (postojowy) dla taboru dwukierunkowego.
Debata „Jaki transport dla bliskiej Woli – metrem, kolejką czy w korku”?Już 5 marca o godz. 18.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego przy ul. Grzybowskiej 79 w Warszawie odbędzie się dyskusja „Jaki transport dla bliskiej Woli – metrem, kolejką czy w korku”? Podczas spotkania zostaną poruszone m.in. tematy: remontu linii średnicowej, wygodnych przysiadek dla Warszawy Głównej i Ronda Daszyńskiego, zwężenia ul. Towarowej czy polityki parkingowej. Informacji z pierwszej ręki udzielą przedstawiciele PKP PLK S.A., warszawskiego Ratusza, dzielnicy Wola, wśród prelegentów będzie także prezes stowarzyszenia Wola Mieszkańców. Debatę z cyklu City Matters organizują: ZDG TOR, Wspólna Wola, patronat medialny objął Transport Publiczny. Spotkanie jest otwarte, jednak obowiązuje limit miejsc i należy się zarejestrować:
https://wolatransport.evenea.pl.