MZA otworzyły wczoraj (7 lipca) na dostawy 160 autobusów napędzanych CNG i LNG. W sumie o zamówienie w podziale na dwa zadania ubiegają się cztery podmioty. Najtańsze oferty złożyły odpowiednio firmy Solaris i Autosan. Ta druga firma oferuje pojazdy na licencji Solbusa.
Przedmiotem przetargu jest dostawa 160 autobusów gazowych. Zamówienie jest podzielone na dwie części. Pierwsza dotyczy autobusów CNG (40 autobusów standardowej długości i 30 przegubowych). Druga to 90 autobusów z napędem na skroplony gaz ziemny (LNG), wszystkie mają być przegubowe. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj.
Część I dotyczyła pojazdów CNG. Wystartowały tutaj trzy firmy. Solaris wycenił zadanie I na 116,4 mln zł brutto. Cena autobusu klasy maxi to 1,471 mln zł brutto, a przegubowego – 1,919 mln zł brutto. Producent zaoferował pojazdy Urbino 12 i 18 CNG. MAN wycenił zadanie I na 129,1 mln zł brutto. Cena autobusu klasy maxi to 1,688 mln zł brutto, a przegubowego – 2,054 mln zł brutto. Firma zaoferowała pojazdy MAN Lion’s City 12 i G. Evo Bus wycenił pierwsze zadanie na 137,8 mln zł brutto. Cena autobusu klasy maxi to 1,749 mln zł brutto, a przegubowego – 2,263 mln zł brutto. Firma zaoferowała Mercedesy-Benzy Citargo i Citaro G. Budżet na ten cel wynosi 116,8 mln zł brutto.
Zadanie II dotyczyło autobusów LNG. Autosan wycenił drugie zadanie na 165,7 mln zł brutto. Jeden autobus przegubowy został wyceniony na 1,841 mln zł brutto. Producent zaoferował pojazdy Sancity na licencji autobusu Solbus SM18LNG. Solaris wycenił zadanie II na 184,1 mln zł brutto. Cena autobusu przegubowego została określona na 2,045 mln zł brutto. Producent zaoferował pojazdy Urbino 18 LNG. budżet na ten cel został określony na kwotę 183,2 mln zł brutto.
Jeśli chodzi o autobusy CNG, cena stanowi kryterium o wadze 85 proc. Pozostałe punkty podzielono na parametry techniczne (6 proc.), w tym m.in. moc i moment maksymalny silnika punktowany według tabeli. 9 proc. punktów będzie do uzyskania za kryteria ekologiczne, z czego większość (7 proc.) za zużycie energii, emisję CO2 i zanieczyszczeń, a pozostałe (2 proc.) za „rozwiązania poprawiające bilans energetyczny”, co w praktyce oznacza po prostu możliwość odzyskiwania energii hamowania.
W przypadku autobusów LNG cena stanowi 83 proc. oceny ofert. Za parametry techniczne jest tu do zdobycia 7 proc. punktów, a za ekologię pozostałe 10 proc. Parametry techniczne wyglądają podobnie jak w przypadku autobusów CNG (m.in. wspomniane cechy silnika, podział szyby przedniej i poszyć, niewielka waga – po 0,5 proc. – rodzaju klimatyzacji, systemu gaśniczego czy unifikacji silnika), ale dodatkowym kryterium, wycenionym na 1 proc., jest powiększony zbiornik paliwa LNG. Parametry ekologiczne też wyglądają podobnie, różnica polega na dodaniu podkryterium (też za 1 proc.) zastosowania agregatu grzewczego zasilanego metanem.
Autobusy muszą być dostarczone w konkretnych terminach. Przegubowe autobusy CNG w ciągu 36 tygodni od podpisania umowy, ale nie wcześniej niż od 30 kwietnia 2021 r. Autobusy CNG standardowej długości w ciągu 40 tygodni od podpisania umowy, ale nie wcześniej niż od 28 maja 2021 r.W przypadku autobusów LNG w terminie od 80. tygodnia od podpisania umowy, ale nie wcześniej niż 3 i 10 grudnia 2021 r. po 5 sztuk (łącznie 10 sztuk) i od 14 stycznia 2022 r. pozostałe 80 pojazdów.
Zamawiający przewiduje zmianę przedmiotu umowy w zakresie zwiększenia liczby autobusów objętych umową. Chodziłoby o dodatkowe 30 autobusów przegubowych CNG (tego samego typu i w tej samej cenie), które miałyby zostać dostarczone do końca 2021 r.