Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego poszukuje operatorów linii autobusowych w aglomeracji. Od grudnia bieżącego roku nowych operatorów mogą mieć „elki” w gminach: Wieliszew, Jabłonna, Nieporęt, Kobyłka, Marki, Radzymin, Wołomin i Zielonka.
Obecni operatorzy zostali wybrani
w przetargu rozstrzygniętym na początku 2022 r. ZTM wybrał wtedy
w jednym, choć podzielonym na 5 części postępowaniu przewoźników obsługujących 78 autobusami linie w aż 18 gminach. Tym razem linie połączono w pakiety w nieco inny sposób.
Większość autobusów 12-metrowych
Linie, dla których ZTM poszukuje nowego operatora w pierwszym z przetargów, to L8, L9, L10, L11, L31, L34, L41 i L49. Podstawowy zakres zamówienia obejmuje umowę dwuletnią. Pierwszym dniem świadczenia usług ma być 1 grudnia bieżącego roku, a ostatnim – 30 listopada 2026 r.
Do codziennej obsługi linii ma być wykorzystywanych 20 autobusów (17 klasy Maxi oraz 3 Midi). Dodatkowe dwa pojazdy (po jednym każdego gabarytu) mają stanowić rezerwę.
Wadium wynosi 500 tys. zł. Inne warunki udziału w postępowaniu to środki finansowe lub zdolność kredytowa nie mniejsze niż 2 mln zł, wykonanie w ostatnich 3 latach co najmniej jednej usługi publicznego transportu zbiorowego i średnioroczne zatrudnienie w tym okresie nie mniejsze niż 20 osób.
Rozbudowane prawo opcji
Orientacyjna wielkość pracy przewozowej, którą chce zamówić ZTM, to 3 673 054 wozokilometrów. Zamawiający zastrzega możliwość jej zmniejszenia lub zwiększenia o maksymalnie 10%. Możliwe jest także skorzystanie z prawa opcji: ZTM będzie mógł przedłużyć obowiązywanie umowy o kolejne dwa lata (z waloryzacją stawki za wozokilometr), a także zażądać skierowania do obsługi linii kolejnych 15 autobusów (12 klasy Maxi oraz 3 Midi). Praca przewozowa będzie mogła zostać zwiększona o 3,6 mln wozokm.
90% punktów można otrzymać za cenę usługi. Pozostałe 10% będzie przydzielanych w zależności od wieku autobusów, którymi dysponuje oferent (premiowane będą roczniki młodsze niż 2018 r.). Datę otwarcia ofert wyznaczono na 18 września.
Przetargi także w innych gminach
Jednocześnie ZTM prowadzi podobne postępowanie dla obsługi linii w gminach Kobyłka, Marki, Radzymin, Wołomin i Zielonka oraz innych linii w Nieporęcie (otwarcie ofert 16 września). Na liniach L26, L27, L35, L36, L37, L38, L38.1, L40, L44, L45 i L46 organizator przewiduje pracę przewozową w wysokości 8 490 065 wozokm. Okres obowiązywania ma wynosić tym razem cztery lata. Do końca sierpnia przyszłego roku wykonawca ma dysponować 32 autobusami (24 Midi oraz 5 Maxi), nie licząc trzech rezerwowych. Od 1 września 2025 r. do eksploatacji ma wejść dodatkowy pojazd klasy Midi.
Trzeci aktualny przetarg dotyczy przewozów autobusowych w gminach Góra Kalwaria, Konstancin-Jeziorna, Lesznowola i Piaseczno (oferty mają zostać otwarte 30 sierpnia). We wszystkich przetargach Zarząd zamawia usługi przewozowe w imieniu gmin.