Prezydent Rafał Trzaskowski przedstawił dziś szeroki pakiet rozwiązań dla walki o czyste powietrze. – Nie da się załatwić walki o czyste powietrze wyłącznie zmianami niekontrowersyjnymi, a tylko np. rozbudową komunikacji szynowej – wskazuje prezydent. Działania obejmują m.in. wytyczenie nowych buspasów czy strefę czystego transportu.
– Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że klimat się zmienia. W Warszawie duży udział w zanieczyszczeniu powietrza ma transport. W stolicy zarejestrowane jest 1,5 mln samochodów. To 859 zarejestrowanych pojazdów na 1000 mieszkańców – to znacznie więcej niż w jakiejkolwiek stolicy UE – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Do tego, jak wymienia, codziennie granice stolicy przekracza pół miliona aut. – Nie da się załatwić walki o czyste powietrze wyłącznie zmianami niekontrowersyjnymi, jak zakup niskoemisyjnych autobusów czy inwestowania w transport szynowy. Musimy podjąć znacznie bardziej ambitne działania – wskazuje prezydent. Podkreśla przy tym, że wymaga to konsultacji z mieszkańcami.
Działania obejmują m.in.
podwyższenie opłat za parkowanie, powiększenie strefy parkowania, podwyższenie kar. – Chodzi o to, by mniej aut wjeżdżało do śródmieścia i by wjeżdżali tylko ci, co muszą wjeżdżać. Teraz zdarza się, że niektórzy parkują samochód na kilka dni, a jednocześnie kary za niepłacenie za parkowanie są bardzo niskie. Są czterokrotnie niższe niż za jazdę bez biletu i nie spełniają swojego zadania – mówi Trzaskowski.
Pomysły są jednak dalej idące. – Chciałbym rozpocząć dyskusję o strefie dostępnej tylko dla pojazdów bezemisyjnych. To dyskujsa kontrowersyjna, wymaga czasu – mówi Trzaskowski. W kontekście strefy czystego transportu wymienia rejon starówki czy Trakt Królewski. Pierwszym krokiem są autobusy bezemisyjne, które mają jeździć po Krakowskim Przedmieściu.
Niewykluczone są też przeobrażenia przestrzeni. – W przyszłym tygodniu przedstawimy wizje nowego centrum. Chcemy rozmawiać o tym, jak mają wyglądać ulice w Warszawie: żeby były bardziej zielone, by betonu było mniej. Pokażemy wizję Marszałkowskiej – dodaje.
Trzaskowski zapowiada też dyskusję o tym, jakie autobusy i ciężarówki mogą wjeżdżać do centrum. – W I kwartale 2020 r. zlikwidujemy parking autobusowy pod Pałacem Kultury – mówi Trzaskowski.
Wprowadzane mają być działania na rzecz uprzywilejowania transportu. – W 2020 r. wprowadzimy kolejne buspasy – deklaruje prezydent. Zaprezentowana lista obejmuje Bitwy Warszawskiej 1920 r. w obu kierunkach, Radzymińską w kierunku północnym od Trockiej do Łodygowej, Puławską w obu kierunkach na odcinku od al. Wilanowskiej do Doliny Służewieckiej, Połczyńską – Wolską od Powstańców Śląskich do al. Prymasa Tysiąclecia i Kasprzaka od al. Prymasa Tysiąclecia do Płockiej (jako rozwiązanie stałe). – Po oddaniu kolejnego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy będziemy rozmawiać o kolejnych odcinkach – mówi Rafał Trzaskowski. W tym kontekście wymieniana jest al. Sikorskiego w kierunku północnym od ul. Św. Bonifacego do Sobieskiego.
Zapowiedziany jest też rozwój parkingów przesiadkowych. Następne mają powstać na Jeziorkach i Żeraniu.