Budżet stolicy ma zostać uzupełniony o projekty budowy dróg przy planowanych trasach tramwajowych na Gocław i Zieloną Białołękę. To ma przyspieszyć realizację samych tras – to pozwoli na skorzystanie z tzw. specustawy drogowej, co znacznie ułatwia proces pozyskiwania niezbędnych działek.
Nowe władze miasta pod wodzą Rafała Trzaskowskiego wprowadziły do uchwalanego budżetu kilka autopoprawek. Jedna z nich dotyczy budowy dróg w śladzie planowanych linii tramwajowych na Gocław i Zieloną Białołękę. W przypadku Gocławia droga ma zostać zbudowana na odcinku od gen. Bora-Komorowskiego do al. Stanów Zjednoczonych. We wschodniej Białołęce zaplanowano ulicę od Rembielińskiej do Zaułek, przy czym – jak informuje ratusz – na odcinku od Rembielińskiej do Trasy S8 przewiduje się jedynie korektę istniejącego układu drogowego konieczną do powiązania go z planowaną trasą tramwajową i jej przystankami. Obie drogi będą miały charakter lokalny i będą posiadały jedną jezdnię.
Nowe drogi mają dwa podstawowe cele. – Po pierwsze umożliwia to rozpoczęcie procesu inwestycyjnego mającego na celu realizację dróg o charakterze lokalnym, które poprawią obsługę nowych powstających osiedli. Po drugie w związku z tym, że w obu przypadkach korytarze te są współdzielone z planowanymi inwestycjami tramwajowymi podjęto decyzję o przyspieszeniu działań związanych z układem drogowym, co w efekcie ułatwi realizację tras tramwajowych oraz usprawni proces pozyskania gruntów i zoptymalizuje koszty realizacji inwestycji – informuje Tomasz Demiańczuk z biura prasowego miasta.
Ułatwienie jest o tyle istotne, że problemem jest wykup działek niezbędnych dla inwestycji tramwajowej. W przypadku Gocławia wyzwaniem są działki o niejasnym statusie, z roszczeniami, które blokują przygotowania. Dzięki zaplanowaniu dróg tramwajarze będą mogli skorzystać z tzw. specustawy drogowej, która ułatwia wywłaszczenia. – Pozyskanie działek odbędzie się w sposób standardowy dla budowy dróg, na podstawie decyzji zezwalającej na realizację układu drogowego, przewidziany w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – potwierdza Demiańczuk.
W sumie w najbliższych latach na prace przygotowawcze dla tych dróg przewidziano ok. 6 mln zł. – Będą one polegały przede wszystkim na pozyskaniu niezbędnej dla realizacji obu inwestycji dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem kompletu decyzji administracyjnych. W naszych założeniach bezpośrednio po zakończeniu procesu projektowego, rozpocznie się proces wyłaniania wykonawcy prac, a następnie faza realizacji obu dróg – wskazuje Tomasz Demiańczuk. – W przypadku Białołęki, ze względu na wspólny korytarz praktycznie na całej długości, planujemy jednoczesną realizację części drogowej waz z tramwajem. Na Gocławiu jako, że planowana droga przebiega tylko na niewielkim fragmencie trasy tramwajowej chcemy, żeby inwestycje zostały zrealizowane w sposób skoordynowany, ale nie musi to oznaczać ich jednoczesnej realizacji – dodaje przedstawiciel ratusza.
Wcześniej Tramwaje Warszawskie zakładały realizację
trasy na Gocław w latach 2019-2021. Rozpoczęcie prac w tym roku jest jednak nierealne – wciąż trwają przygotowania, nie ma jeszcze projektu trasy. Wcześniej podawany harmonogram dla
trasy na Zieloną Białołękę zakładał jej realizację w latach 2021–2022.