Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie rozpisał drugi przetarg na dostawę i montaż systemu odcinkowego pomiaru prędkości na moście Poniatowskiego. W pierwszym nie wpłynęła żadna oferta. Teraz udany przetarg ma się zakończyć montażem urządzeń do końca sierpnia przyszłego roku.
ZDM podzielił zamówienie na cztery części – dla każdego odcinka mostu, na którym urządzenie będą pilnowały ruchu. Chodzi o odcinek wiaduktu po lewobrzeżnej stronie od pierwszej wieżycy, do zjazdu na Wisłostradę (1.), potem odcinek mostu w stronę Pragi do zjazdu na Wał Miedzeszyński (2.), ten sam odcinek, tylko w drugą stronę (3.) i wreszcie fragment w stronę Centrum od wjazdu z Wisłostrady do ostatniej wieżycy w tamtym kierunku (4.).
Prawo obliguje ZDM do przeprowadzenia przetargu, choć w istocie w Polsce jest tylko jedna firma, która może dostarczyć certyfikowane urządzenia. Między pierwszym przetargiem, a obecnym ZDM przeprowadził dialog techniczny, by lepiej przygotować ofertę, bo zamówienie jest nietypowe. To jedyny w Polsce OPP zamontowany na moście. Co więcej, OPP zwykle są przystosowane do mierzenia średniej prędkości na dłuższych odcinkach, nawet 10–kilometrowych.
Warszawa urządzenia kupuje, ale nie będzie uch używać, bo zgodnie z prawem, nie może. Zostaną udostępnione Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego, która w ramach systemu CANARD nadzoruje automatyczne urządzenia kontrolujące ruch. Kilka lat temu prawo do korzystania z nich zabrano samorządom i przekazano instytucji rządowej. Przypadek mostu Poniatowskiego jest jednak na tyle pilny, a przekraczanie prędkości tak nagminne, że stolica jest gotowa sama kupić OPP, choć to GIDT powinien zamontować urządzenia w niebezpiecznym miejscu na wniosek samorządu.
Urządzenia, które Warszawa chce zamontować na moście, mają mierzyć średnią prędkość pojazdów w przedziale 30 – 220 km/h i rejestrować jej przekroczenia. Mają działać nieprzerwanie, 24 godziny na dobę, w każdych warunkach pogodowych, w zakresie temperatur od -15 do +50 stopni. Urządzenie musi być gotowe na określanie różnych dopuszczalnych prędkości dla różnych rodzajów pojazdów (motocykle, samochody osobowe i ciężarowe) i o różnych porach doby.
Na oferty czekają w ZDM–ie do 10 grudnia. O wyniku zdecyduje cena (60 proc.), gwarancja (30 proc.), a także zadeklarowanie cotygodniowych raportów z zawansowania prac jeśli chodzi o montaż urządzeń (10 proc.). Ostateczny termin ich montażu i uruchomienia określono na 31 sierpnia 2020 r.