W ramach tzw. nowego centrum Warszawy zostały oddane pasy naziemne i przejazdy rowerowe na rondzie Czterdziestolatka przy Dw. Centralnym, będące elementem projektu przebudowy al. Jana Pawła II. – Zmieniamy wygląd centrum miasta. To dopiero początek. Podpisujemy umowę na pl. Pięciu Rogów, mamy wreszcie wszystkie uzgodnienia dla pasów przy rondzie Dmowskiego – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
ZDM zakończył przebudowę al. Jana Pawła II. – Zmieniamy wygląd centrum miasta. Na naszych oczach zmieniła się al. Jana Pawła II od ronda Czterdziestolatka do ronda ONZ. Mamy wreszcie pasy naziemne przy Dw. Centralnym. Ulica zmieniła charakter, jest przyjazna dla wszystkich – i dla kierowców, i dla pieszych, i dla rowerzystów – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Zmieniono przekrój ulicy i zredukowano liczbę pasów na wysokości Dworca Centralnego z pięciu do trzech na kierunek. Dzięki temu wygospodarowano miejsce na drogi rowerowe, szerszy chodnik, miejsca postojowe. Wybudowano też naziemne przejścia po północnej, zachodniej i południowej stronie ronda Czterdziestolatka. Można przejechać rowerem z jednej strony Alej na drugą. – W ciągu pół roku ulica przeszła ze standardów azjatyckich do standardów zachodnioeuropejskiego. Padł też mur w postaci Alej Jerozolimskich – wskazuje Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM. – Mam nadzieję, że oddalone zostaną obawy kierowców, którzy obawiali się, że ulica przestanie być drożna. Jak widać – nic takiego złego nie dzieje się. Poza tym, że rowerzyści mogą płynnie przejeżdżać i piesi nie muszą – zwłaszcza ci, co mają problem z poruszaniem się – korzystać ze schodów – mówi Piotr Żbikowski, radny Warszawy. Jak zapewniają drogowcy, zmiana przekroju na tym odcinku al. Jana Pawła II nie wpłynęła na przepustowość z uwagi na przekroje wcześniejszego i późniejszego odcinka ulicy.
Zmiany przy Dw. Centralnym mają zwiastować dalsze przeobrażenia w ścisłym śródmieściu. – To dopiero początek. W najbliższych dniach podpisujemy umowy
na pl. Pięciu Rogów. Zyskamy przestrzeń przyjazną dla warszawianek i warszawiaków. Powstanie pasaże dla pieszych, będzie więcej zieleni, wszystko będzie w jednym poziomie – tak jak to się robi w nowoczesnych miastach Europy – mówi Trzaskowski.
Prezydent wspomniał też o rozpisanym przetargu na budowę drogi rowerowej wzdłuż Marszałkowskiej. – Co najważniejsze: mamy wszystkie uzgodnienia dla pasów w rejonie Ronda Dmowskiego. Miejmy nadzieję, że przetarg zostanie rozpisany i prace rozpoczną się jak najszybciej. Wszyscy wiemy jak długo to trwało, ale zaczynamy i miejmy nadzieję, że za trzy lata centrum Warszawy będzie wyglądało zupełnie inaczej – będzie przyjazne dla wszystkich, i dla kierowców, i dla pieszych, i dla rowerzystów – mówi Rafał Trzaskowski. Jak dodaje Łukasz Puchalski, pasy przy rondzie Dmowskiego powinny stać się faktem w przyszłym roku. Warto jednak przypomnieć, że pasy te są zapowiadane i odkładane od 2014 r.
– Centrum staje się bardziej funkcjonalne i estetyczne. W miastach zachodniej Europy praktycznie nie wjeżdża się samochodami do centrum. Przed nami jeszcze dużo pracy. Żeby tak się stało, trzeba rozwijać sieć komunikacji miejskiej i musimy wyprowadzać ruchem obwodowym samochody z centrum. To się dzieje – dodaje radny Żbikowski. Wspomniał też o potrzebie poszukania rozwiązań dla pl. Zawiszy, który jest korkogenny. Dyrektor ZDM wymienił z kolei trwające prace projektowe dla pl. Trzech Krzyży.