Od grudnia działa synchronizacja świateł w ciągu al. Krakowskiej, a teraz trwa przetarg na wdrożenie priorytetu w ciągu al. Waszyngtona. Jak podają Tramwaje Warszawskie, dzięki tym zabiegom – wraz z kolejnymi odcinkami –na jednej z najpopularniejszych linii tramwajowych w Warszawie – nr 9 – uda się odzyskać ok. 10 minut, jeżeli chodzi o czas przejazdu.
Jak podają Tramwaje Warszawskie, w tej chwili na 151 z 255 osygnalizowanych przejść i skrzyżowań wdrożono różnej formy priorytety dla tramwajów. Pod koniec grudniu do listy tej dołączyło osiem skrzyżowań w ciągu al. Krakowskiej. Wprowadzono tutaj przede wszystkim synchronizacje świateł, bez bezwzględnego priorytetu.
Teraz Tramwaje Warszawskie prowadzą przetarg na
wdrożenie priorytetu w ciągu al. Waszyngtona. Prace obejmą pięć sygnalizacji, a ich szacowany koszt to ok. 400 tys. zł. Konieczne jest wybudowanie pętli indukcyjnych w linii zatrzymania, a także przeprogramowania sterowników. Do tego wykorzystany zostanie satelitarny system GPS, który określi zastąpi detekcję zdalną poza skrzyżowaniami. – System informatyczny zbudowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich zbiera z wykorzystaniem GPS dane o pozycji wagonów na trasie. Gdy tramwaj dojeżdża do skrzyżowania, system z pomocą algorytmu przełącza sygnalizację tak, by nie czekał on na zielone światło. Przetwarzanie danych odbywa się w chmurze, do której trafiają również inne dane pomagające skrócić czas przejazdu tramwajów – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwaje Warszawskie.
Jak dodaje spółka, dzięki zmianom we Włochach, na Ochocie i Pradze Południu czas przejazdu między pętlami na Okęciu i Gocławku skróci się łącznie o około 10 minut. Aby jednak ten stan osiągnąć, potrzebne są jeszcze zmiany na Grójeckiej i Grochowskiej.
Dzięki krótszym obiegom spółka potrzebuje mniej tramwajów i motorniczych do obsługi danej linii (pracownicy i pojazdy mogą być wykorzystywani efektywniej na innych trasach). Do tego dochodzą oszczędności energii, związane z mniejszą liczbą rozruchów.
Na tym
plany się nie kończą. Do końca roku liczba skrzyżowań z priorytetem ma wzrosnąć z ok. 60% do 75%. – Pracujemy nad przyśpieszeniem tramwajów w północnej części al. Niepodległości, co zapewni tramwajom zieloną falę od Dworca Centralnego do GUS-u. Z kolei w roku 2022 priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – dodaje Dutkiewicz.