W czwartek 15 października konsorcjum Solaris Bus & Coach S.A. oraz Millennium Leasing Sp. z o.o. podpisało z Miejskimi Zakładami Autobusowymi Sp. z o.o. umowę na dostawę i 71-miesięczną dzierżawę 60 fabrycznie nowych autobusów. Będą wyposażone w panele fotowoltaiczne, alcolocki, a przyciski „stop” będą oznaczone napisami w alfabecie Braille’a.
Zamówienie dotyczy dostawy sześćdziesięciu nowoczesnych autobusów marki Solaris Urbino. Będą to niskopodłogowe, przegubowe pojazdy o długości osiemnastu metrów. Dzierżawa pojazdów została przewidziana na 71 miesięcy.
Tysiąc solarisów
– Ilość solarisów w naszej flocie dochodzi do tysiąca. To marka zdecydowanie dominująca w Miejskich Zakładach Autobusowych. Mamy nadzieję, że kolejne autobusy z Bolechowa również będą spełniały wymagania nasze i pasażerów – stwierdził Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.
– Widok solarisów w Warszawie to dla nas powód do dumy. Decyzja o wynajmie sześćdziesięciu ekologicznych, niskopodłogowych autobusów pokazuje, że Zarząd Miejskich Zakładów Autobusowych konsekwentnie realizuje działania na rzecz rozwoju komunikacji miejskiej w Warszawie z korzyścią przede wszystkim dla mieszkańców – powiedział Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris.
– Wieloletnie doświadczenie w finansowaniu różnego rodzaju środków transportu, w tym także komunikacji miejskiej, umożliwia nam po raz kolejny odpowiedzieć na potrzeby zgłaszane przez rynek. Realizujemy inwestycje, które mają szansę podnieść standard życia mieszkańców dużych miast. Podpisaliśmy nowy, wspólny projekt z naszym wieloletnim partnerem, firmą Solaris Bus & Coach. Jesteśmy przekonani, że nasza oferta wpłynie pozytywnie na komfort podróżowania – powiedział Wojciech Rybak, Prezes Millennium Leasing.
Autobusy z fotowoltaiką
Podobnie jak 80 solarisów zamówionych przez MZA Warszawa w maju tego roku (20 autobusów Urbino 12 oraz 60 Urbino 18 trafi do stolicy do końca roku), tak i obecnie dzierżawione zostaną wyposażone między innymi w panele fotowoltaiczne. Zamontowane na dachu baterie słoneczne będą wspomagać instalację elektryczną przy włączonym silniku, a także podczas postoju na przystankach końcowych. W ten sposób uda się zmniejszyć w pojazdach zużycie paliwa. To niezwykle istotne ze względu na wciąż rosnące zapotrzebowanie na energię, spowodowane coraz to bardziej rozbudowanymi systemami monitoringu, pracą klimatyzacji czy monitorów LCD.
W autobusach dla Warszawy zamontowane zostaną silniki DAF/PACCAR spełniające najnowszą normę emisji spalin Euro 6 oraz skrzynie biegów Voith Diwa 6. Pasażerowie stolicy odnajdą w dobrze już sobie znanych Urbino udogodnienia, które zastosowano i w innych użytkowanych przez MZA pojazdach Solarisa – klimatyzację, ekrany informacyjne LCD, ekologiczne oświetlenie w technologii LED oraz alcolocki. Przewidziano także dodatkową przestrzeń dla wózków dziecięcych oraz dla wózków inwalidzkich. Bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy zapewnia zaawansowany system monitoringu, złożony z pięciu kamer zainstalowanych na zewnątrz i pięciu urządzeń umieszczonych wewnątrz pojazdu. Wśród elementów dodatkowego wyposażenia znajdują się przyciski „przystanku na żądanie” oznaczone napisem „stop” nadrukowanym alfabetem Braille’a.
Warto przypomnieć, że pod koniec czerwca 2015 roku producent z Bolechowa zakończył dostawy dziesięciu autobusów elektrycznych dla stołecznego przewoźnika.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
