Niebawem na stacji Warszawa Zachodnia zostaną zamknięte dwa perony, co spowoduje konieczność przekierowania części pociągów na inne stacje, w tym Warszawę Gdańską. Na razie podróżni mogą korzystać z nowych schodów ruchomych do istniejącego tunelu. Na dwie kładki przyjdzie pasażerom jeszcze poczekać do połowy roku.
Na stacji Warszawa Gdańska trwają prace związane z przebudową i budową nowych dojść na trzy perony. Powstają dwie kładki po wschodniej i zachodniej stronie stacji, a wyjścia z istniejącego tunelu wyposażono w schody ruchome góra – dół, które zastąpiły istniejące schody stałe. Wymagało to budowy nowej konstrukcji żelbetowej zejść. Koszt prac to ok. 60 mln zł.
– Głównym celem przebudowy jest usprawnienie obsługi pasażerów na czas przebudowy linii średnicowej i stacji Warszawa Zachodnia. W listopadzie rozpoczęły się prace, a dzisiaj po czterech miesiącach możemy oglądać efekty – mówi Rafał Banaszkiewicz, kierownik kontraktu ze strony PKP PLK.
Jak dodaje, na peronie 4 schody ruchome już działają. – W tym momencie trwają odbiory techniczne na peronie 2 i 3, by mogły zostać one uruchomione 26 marca, kiedy będzie się tu zatrzymywało pond 40 pociągów Intercity. To kluczowy element, który poprawi zdolność obsługi pasażerów. Schody ruchome zwiększają przepustowość, bo pozwalają przewieźć większą liczbę osób w czasie – mówi Banaszkiewicz.
Kolejnymi elementami mają być dwie kładki. Wschodnia kładka łączy perony z wiaduktem w ciągu Mickiewicza, a zachodnia – perony z ulicami Felińskiego na Żoliborzu i Kłopot na Śródmieściu (w stronę Arkadii). Na obie kładki będą prowadziły windy – w sumie pojawi się osiem nowych szybów dźwigowych. – Planujemy uruchomić je w połowie roku – mówi Rafał Banaszkiewicz. – Konstrukcja jest już wykonana. Scalane i spawane są elementy kładek, montowane są szyby windowe, montowane są oszklenia tych szybów. Będzie przeprowadzony montaż wind i okładzin zewnętrznych z siatki. Niektórych robót nie można było prowadzić w okresie ujemnych temperatur – mówi dyrektor.
Jak dodaje przedstawiciel PKP PLK, wyzwaniem było prowadzenie prac przy utrzymaniu ruchu pociągów. – Jeżdżą tu pociągi aglomeracyjne i regionalne, ale biegnie tutaj też bardzo ważna linia towarowa. Duże elementy konstrukcji stalowej były montowane w nocy, w czasie przerwy – wskazuje Rafał Banaszkiewicz. Aby wybudować podpory kładki, konieczne było też wykonanie ponad sto fundamentów palowych.
Pierwotnie wszystkie prace miały zakończyć się w zeszłym roku. – Wydłużały się uzgodnienia na etapie przygotowania dokumentacji projektowej, szczególnie z organami administracji publicznej. W marcu zeszłego roku wprowadzono stan epidemii, co wpłynęło na czas przygotowania dokumentacji i uzyskania decyzji – mówi Banaszkiewicz.
Dyskusje budzi obecnie kwestia wyglądu kładek. – Projekt i jego uzgodnienie leży w gestii inwestora. Estetyka to pojęcie względne. Skupiliśmy się na zwiększeniu funkcjonalności – mówi dyrektor projektu PKP PLK.
Warszawa Gdańska będzie obsługiwać dodatkowe pociągi przynajmniej do końca przebudowy Warszawy Zachodniej w II poł. 2023 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.