Warszawa szykuje się do wykorzystania środków z nowej perspektywy unijnej 2014-2020. – Plany komunikacyjne obejmują przede wszystkim budowę II linii metra – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Inwestycje obejmą też tramwaje, autobusy elektryczne i SKM.
Główną inwestycją stolicy w nowej perspektywie unijnej, jak zapewnia Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy, będzie rozbudowa II linii metra o jedenaście stacji. W tej chwili toczy się przetarg na wykonawców tzw. odcinków 3+3 – czyli przedłużeń po trzy stacje w kierunku zachodnim, na Wolę i wschodnio-północnym, na Targówek. Termin składania ofert mija pod koniec marca br. Stacje te miałyby być ukończone w 2019 r. Jednocześnie Metro prowadzi konkurs na projekty dalszych stacji, które również miałyby być finansowane ze środków unijnych – dwóch na Bemowie i trzech na Bródnie.
Na środkach unijnych skorzystają też inne środki transportu. – Ministerstwo przyznało nam specjalną pulę środków na transport niskoemisyjny, w tym szynowy i autobusowy – mówi Michał Olszewski. Rozbudowywana będzie sieć tramwajowa. W tym roku ruszyć ma przetarg na k
olejny odcinek linii tramwajowej na Tarchominie do Nowodworów. – W ramach tych środków zamierzamy realizować nowe linie tramwajowe – oprócz propozycji
linii na Wilanów pojawiają się m.in. linie na Służewiec czy
na Woli, które są de facto brakującymi odcinkami sieci – wymienia Olszewski. Inwestycja na Woli obejmuje
budowę torowiska na uli. Kasprzaka do Wolskiej. Jeżeli chodzi o Służewiec, w planach pojawia się linia w alei Wilanowskiej do tzw. Dworca Południowego.
Zwiększy się też rola kolei w obsłudze miasta. – W ramach oddzielnej puli projektów nasza spółka miejska – SKM – będzie się ubiegała o
dofinansowanie na zakup taboru do obsługi
nowych tras, zwłaszcza linii obwodowej i radomskiej do Piaseczna, jeśli zostaną wyremontowane przez spółkę PKP PLK. Nie można też zapominać o
zajezdni na Szczęśliwicach, która jest taką bezwzględną koniecznością dla dalszego rozwoju spółki – mówi Olszewski.
Niebawem ma zostać podpisana
umowa na modernizację linii radomskiej od Warszawy Okęcie do Czachówka. W ramach inwestycji powstaną rozjazdy w Piasecznie, dzięki którym będzie można tam skierować linię SKM. Do 2018 r. PKP PLK zamierza też
zmodernizować dwie linie obwodowe. Jedna z nowych tras SKM miałaby prowadzić z Piaseczna do Legionowa i Wieliszewa przez Warszawę Gdańską. Rozważane jest wydłużenie linii do Zegrza lub w kierunku Radzymina. Miasto proponuje również uruchomienie linii z Ożarowa Mazowieckiego do Warszawy Rembertowa przez Warszawę Gdańską. W perspektywie linia ta może zostać dociągnięta do Sulejówka Miłosny.
Miasto zamierza wydać środki nie tylko na komunikacje szynową. – Pojawia się też propozycja realizacji projektu dot. autobusów elektrycznych, które zamierzamy wykorzystywać na tych odcinkach, gdzie nie ma możliwości zastosowania transportu szynowego – mówi Michał Olszewski. Niedawno Warszawa kupiła 10 elektrycznych Solarisów. Miejskie Zakłady Autobusowe myślą o zakupie kolejnych 30. O uruchomienie linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi
zabiega m.in. UKSW, którego część budynków leży na terenie rezerwatu przyrody przy ul. Dewajtis.