PKP PLK podpisały umowę z Trakcją PRKiI na wykonanie projektu i odbudowę stacji Warszawa Główna, która ma zostać oddana jesienią 2019 r. Nowa stacja czołowa przyda się w trakcie modernizacji linii średnicowej, a w przyszłości będzie mogła obsługiwać pociągi z kierunku zachodniego, w tym Łodzi.
PKP PLK wreszcie udało się podpisać umowę z wykonawcą, którego zadaniem będzie wykonanie projektu dla odbudowy stacji Warszawa Główna, a następnie przeprowadzenie prac. Wartość podpisanego dzisiaj z Trakcją PRKiI kontraktu to blisko 81 mln zł netto. – Ta inwestycja jest częścią Krajowego Programu Kolejowego o wartości 67 mld zł, którego celem jest zapewnienie wygodnej i bezpiecznej sieci transportowej. Przywracamy do życia stację Warszawa Główna, co jest elementem przygotowań do remontu linii średnicowej – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Przewidziano dwa dwukrawędziowe perony o długości 300 m, na każdym znajdą się cztery wiaty. Po zachodniej stronie powstanie kładka pieszo-rowerowa w stronę Alej Jerozolimskich. Prace potrwają 18 miesięcy. – Jesienią 2019 r. stacja będzie oddana do eksploatacji – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
PKP PLK twierdzą, że stacja się przyda także po zakończeniu prac na linii średnicowej. – Poprawimy przepustowość linii średnicowej, ale tory nie są z gumy. Trzeba pamiętać, że ruch kolejowy wzrasta. Stacja będzie mogła obsługiwać również pociągi regionalne od strony Łodzi – dodaje Merchel.
Wcześniej – w związku z
koncepcją zagospodarowania 10 hektarów terenów pokolejowych – planowano odbudowę stacji w wersji podziemnej. Perony powstaną jednak w poziomie terenu. – W 2020 r. zaczynamy przebudowę linii średnicowej. Musimy być na to przygotowani. Nie było możliwości zsynchronizowania w czasie z pracami planowanymi przez PKP SA, stąd decyzja o odbudowie stacji w takim wariancie. To nie wyklucza jednak podejmowania innych inwestycji w przyszłości – zaznacza Ireneusz Merchel.