Dzisiaj (30 października) przedstawiciele Warszawy, Zielonej Góry i Świnoujścia podpisali umowy o dofinansowaniu 200 autobusów, z czego 177 stanowią pojazdy elektryczne. Łączna wartość tych inwestycji wynosi prawie 700 mln zł.
Dzisiaj w Ministerstwie Rozwoju odbyło się uroczyste podpisanie umów na dofinansowanie zakupu 200 autobusów, z czego 177 stanowią elektrobusy. – Polska jest największym producentem autobusów. Chcielibyśmy specjalizować się w autobusach elektrycznych – powiedział Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju. Wartość umów to 684 mln zł, z czego 350 mln zł stanowią fundusze unijne.
Jeden z większych projektów zrealizuje Warszawa. Miejskie Zakłady Autobusowe zapowiadają zakup 130 przegubowych elektrobusów wraz z siecią kilkunastu ładowarek. Koszt całkowity projektu to 417,5 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 300 mln zł, a kwota dofinansowania sięga 180 mln zł. To część projektu
wprowadzania pojazdów bezemisyjnych na Trakcie Królewskim. Do 2020 r., jak zapowiada miasto, z Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu, znikną autobusy napędzane olejem napędowym.
Przed ogłoszeniem przetargu na dostawę pojazdów MZA przeprowadzi
testy przegubowego elektrycznego Solarisa, by zebrać niezbędne doświadczenia. – Chcemy zobaczyć jak sprawdza się pojazd, jak wygląda współpraca pantografu i ładowarki, kwestia czasu ładowania, rzeczywistego zasięgu, rezygnacji ze spalinowego ogrzewania – mówi Leszek Ruta, członek zarządu MZA Warszawa.
Spory projekt zrealizuje też Zielona Góra. Tamtejszy MZK kupuje 64 autobusy, w tym 47 autobusów elektrycznych o długości 12 m oraz 17 fabrycznie nowych autobusów przegubowych, ale nie diesel. W październiku zamawiający
rozstrzygnął przetargi – w części dotyczącej elektryków zwyciężył Ursus Bus, który pokonał Solarisa. Przetarg na autobusy przegubowe wygrał natomiast EvoBus, który dostarcza Mercedesy. Projekt przewiduje ponadto
dostawę systemu ładowania, budowę centrum przesiadkowego, rozbudowę systemu informacji pasażerskiej,
przebudowę pętli i przystanków autobusowych oraz
modernizację zajezdni i
wiaduktu kolejowego. Wartość inwestycji wyniesie 257,39 mln zł przy dofinansowaniu unijnym sięgającym kwoty 167,21 mln zł.
Świnoujście dostało natomiast środki na zakup sześciu autobusów. W lipcu zeszłego roku Komunikacja Autobusowa w Świnoujściu
oficjalnie rozstrzygnęła przetarg na trzy hybrydy oraz trzy kolejne autobusy z silnikiem diesla, wybierając oferty Solarisa. Koszt inwestycji to 8,97 mln zł, a unijne dofinansowanie wyniesie 3,57 mln zł.
– Jak dotąd podpisaliśmy w POIiŚ 38 umów o dofinansowanie rozwoju publicznego transportu. Samorządy wykorzystały już prawie 72 proc. funduszy na ten cel – 6,94 z 9,7 mld zł – podsumował wiceminister rozwoju Witold Słowik.
Projekty z podpisanymi dotychczas umowami obejmują infrastrukturę tramwajową, zakup nowego taboru, budowę węzłów przesiadkowych, Inteligentne Systemy Transportowe, rozbudowę II linii metra. Realizowane są w Warszawie, Katowicach, Opolu, Krakowie, Wrocławiu, Tychach, Poznaniu, Toruniu, Gorzowie Wlkp., Stargardzie, Gdyni, Bydgoszczy, na terenie KZK GOP, w Gminie Siechnice, Gliwicach, Jaworznie, Zielonej Górze i Świnoujściu.