Pandemia COVID-19 nie zatrzymała inwestycji w infrastrukturę warszawskiego transportu szynowego, choć opóźniła rozbudowę drugiej linii metra o rok. Również plany rozbudowy sieci tramwajowej pozostają aktualne – wynika z wypowiedzi przedstawicieli Tramwajów Warszawskich i Metra Warszawskiego. Inwestycją, która doczeka się zakończenia najszybciej, jest trwająca budowa odcinka na osiedle Winnica.
Podczas debaty zorganizowanej przez stołeczną redakcję „Gazety Wyborczej” prezes Metra Warszawskiego dr inż. Jerzy Lejk omówił wpływ pandemii na tempo prac na budowie przedłużeń drugiej linii metra. – Zmiana terminu w stosunku do planowanego wynosi około roku. Drążenie tuneli
niedawno się zakończyło. Najbardziej zaawansowane odcinki to
rejon Bemowa na zachodzie, a w części północno-wschodniej – Praga Północ i Targówek. W myśl podpisanego niedawno aneksu odcinek północno-wschodni ma być oddany do użytku 24 sierpnia 2022 r. Podobny termin wynegocjowaliśmy po stronie lewobrzeżnej – poinformował.
Metro: Jak najszybciej uzyskać pozwolenia
W drugim kwartale 2022 r. przedstawiciele Metra zamierzają rozpocząć proces odbiorów technicznych. – Będziemy wtedy zapraszali funkcjonariuszy Straży Pożarnej i innych służb oraz inspekcji państwowych – zapowiedział Lejk. Cel to uzyskanie pozwolenia na użytkowanie dodatkowych 5 stacji w terminie możliwie najbliższym zakończeniu robót budowlanych. Jak uzasadnia prezes Metra, w poprzednich latach takie podejście się sprawdzało, a współpraca ze służbami układała się bardzo dobrze. – Warszawiacy na Targówku i Bemowie oczekują na tę linię. Jesienią 2022 r. będzie już można z niej korzystać – przewiduje.
Oprócz tego Metro Warszawskie oczekuje na zielone światło dla budowy ostatniego odcinka, zwanego potocznie „Mory+3” (
od Bemowa do Stacji Techniczno-Postojowej Karolin). – Wnioski o pozwolenie na budowę wykonawca złożył do Urzędu Wojewódzkiego w listopadzie. Teraz kończymy kompletować i dopracowywać materiały związane z prawem własności do gruntu. Nie wiemy jednak, kiedy otrzymamy decyzję. Pod koniec marca można już oczekiwać, że zostaną one podjęte – powiedział Lejk, zaznaczając, że dotychczasowe doświadczenia Metra, jeśli chodzi o tempo wydawania pozwoleń, są różne.
Tramwaje Warszawskie: Projektujemy i czekamy na środki unijne
Prezes warszawskiego przewoźnika tramwajowego Wojciech Bartelski zdał sprawozdanie ze stanu zaawansowania poszczególnych inwestycji w rozbudowę sieci. Najbliższa ukończenia jest
budowa linii na Winnicę. – Trasa jest praktycznie gotowa. Potrzeba jeszcze tylko kilku tygodni na odbiory i uruchomienie – zapewnił.
W przetargu na
odbudowę linii w ciągu ul. Kasprzaka złożono już oferty. – W najbliższych dniach odbędzie się „dogrywka” w postaci aukcji elektronicznej – zapowiedział Bartelski. Nie musi ona jednak być ostatnim etapem: ewentualne odwołania, skargi i procedury oceny prawidłowości ofert mogą wpłynąć na przeciągnięcie się procesu wyboru wykonawcy. TW spodziewają się jednak podpisania umów w przyszłym kwartale.
– Dla innych tras trwają prace projektowe, choć są one niewidoczne dla opinii publicznej – kontynuował prezes Tramwajów. Jak poinformował, cała trasa tramwaju na Wilanów, od skrzyżowania Goworka z Puławską do Wilanowa, ma zapewnione finansowanie. W toku są prace nad przygotowaniem przetargu i uzgodnienia z zarządcami sieci. – Pracujemy też nad organizacją ruchu, ładem przestrzennym, a także nad przyszłymi nasadzeniami zieleni. Na razie wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem, choć jest on napięty – zapewnił Bartelski. Przetarg na inwestycję ma zostać ogłoszony w najbliższych miesiącach. Przedmiotem zainteresowania TW są też linie na Białołękę w ciągu ul. Modlińskiej, choć nie ma dla nich jeszcze zapewnionego dofinansowania z funduszy unijnych. TW planują jego pozyskanie w perspektywie budżetowej 2021-2027. Bardziej zaawansowane jest projektowanie linii na Zieloną Białołękę: gotowy jest już m. in. projekt węzła na przecięciu z II linią metra.