Wraz ze zbliżającą się modernizacją linii średnicowej, mnożą się pytania i rośnie niepokój pracowników oraz mieszkańców bliskiej Woli. Jak będzie funkcjonował transport w tym krytycznym dla dzielnicy okresie? Czy planowany jest jednoczesny remont wiaduktu nad ul. Towarową? Czy powstaną nowe przystanki kolejowe i połączenia drogowe?
PKP PLK S.A.
przekazuje coraz więcej oficjalnych wiadomości dotyczących remontu linii średnicowej. Podczas ubiegłotygodniowej konferencji nt. Krajowego Programu Kolejowego prezes spółki Ireneusz Merchel poinformował, że warta 1 mld zł modernizacja linii łączącej wschód z zachodem Warszawy odbędzie się do 2025 r. Przypomnijmy, że efektem zakończonych prac ma być zwiększona częstotliwość kursowania pociągów – z 14 do 24 pociągów na godzinę dla linii przeznaczonej dla ruchu aglomeracyjnego. Dzięki temu kolej będzie mogła przewieźć o 50 proc. więcej pasażerów. Największa przebudowa będzie realizowana na przystanku Warszawa Śródmieście, który zostanie zamieniony na stację – zamiast dwóch torów będą tu cztery, po dwa w każdym kierunku.
Okres remontu linii średnicowej będzie krytyczny dla całej Warszawy, ale może być szczególnie bolesny dla Woli, która rozwija się w tak szybkim tempie, że w najbliższych latach będzie tu pracowało 115 tys. pracowników (dwukrotnie więcej niż obecnie) i przybędzie kilkanaście tys. nowych mieszkańców. Z ankiety inspirowanej przez Wspólną Wolę,
opublikowanej w portalu Transport Publiczny wynika, że osoby zawodowo związane z Wolą i żyjące w tej dzielnicy obawiają się przede wszystkim tego, w jaki sposób będzie funkcjonowała komunikacja publiczna. Jeśli modernizacja linii będzie oznaczała jednoczesny remont wiaduktu nad ul. Towarową, to czy zostanie zamknięty ruch dla samochodów i tramwajów, co utrudni poruszanie się w osi północ-południe? Czy przewidziany jest buspas wzdłuż ul. Towarowej lub inne rozwiązanie?
Dzisiaj nie ma także pewności co do tego czy będzie przesunięty przystanek Warszawa Ochota, a także czy powstaną nowe wygodne przystanki. Nieoficjalnie mówiło się, że modernizację linii średnicowej warto skorelować z powstaniem nowych połączeń drogowych, m.in. ul. Grzymały-Sokołowskiego, Miedzianej i Nowokarolkowej. Rosną oczekiwania, aby przebudowa „średnicy” była konsultowana nie tylko w ramach spółek PKP, ale również z miastem, mieszkańcami, pracownikami i ruchami społecznymi. To model z sukcesem sprawdzony m.in. przy modernizacji ul. Marynarskiej na Służewcu. Dzięki Okrągłemu Stołowi, w którym brały udział zaangażowane strony, udało się wspólnie wypracować taką czasową organizację ruchu, która jest możliwie najmniej uciążliwa.
Przypomnijmy, że warszawska Wola znajduje się w epicentrum kolejowych remontów. Jesienią ma zostać oddany, odtwarzany za 81 mln zł, Dworzec Główny. W przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie przebudowy Warszawy Zachodniej. W tunelu pod torami ma przebiegać nowa trasa tramwajowa z Woli do Wilanowa.
Debata „Jaki transport dla bliskiej Woli – metrem, kolejką czy w korku”?Już
5 marca o godz. 18.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego przy ul. Grzybowskiej 79 w Warszawie odbędzie się dyskusja „Jaki transport dla bliskiej Woli – metrem, kolejką czy w korku”? Podczas spotkania zostaną poruszone m.in. tematy: remontu linii średnicowej, wygodnych przysiadek dla Warszawy Głównej i Ronda Daszyńskiego, zwężenia ul. Towarowej czy polityki parkingowej. Informacji z pierwszej ręki udzielą przedstawiciele PKP PLK S.A., warszawskiego Ratusza, dzielnicy Wola, wśród prelegentów będzie także prezes stowarzyszenia Wola Mieszkańców. Debatę z cyklu City Matters organizują: Placemakers, ZDG TOR, Wspólna Wola, patronat medialny objął Transport Publiczny. Spotkanie jest otwarte, jednak obowiązuje limit miejsc i
należy się zarejestrować.