W poniedziałek Miejskie Zakłady Autobusowe rozpisały przetarg na zakup 160 autobusów napędzanych gazem, z tego 90 na nietypowe paliwo – LNG. Przewoźnik opublikował specyfikację zamówienia.
Przetarg jest podzielony na dwie części. Pierwsza dotyczy autobusów CNG – 40 MAXI, czyli 12–metrowych i 30 MEGA, czyli przegubowych, o długości ok. 18 metrów. Druga część przetargu dotyczy dostaw 90 przegubowych autobusów na LNG. Wszystkie mają być całkowicie niskopodłogowe i spełniać normę emisji spalin Euro 6.
Autobusy MAXI CNG mają pomieścić 85 pasażerów z czego 24 na miejscach siedzących. W autobusie ma się znaleźć jedno miejsce na wózek inwalidzki i jedno na dziecięcy. Pojazd ma mieć troje dwuskrzydłowych drzwi (w układzie 2–2–2).
Autobusy MEGA zarówno CNG, jak i LNG, mają pomieścić 120 pasażerów. Nieznaczna różnica jest w wymaganych miejscach siedzących (38 – CNG i 36 – LNG). W obu rodzajach autobusów wymagane jest jedno miejsce an wózek inwalidzki i jedno na dziecięcy. Mają mieć czworo dwuskrzydłowych drzwi (w układzie 2–2–2–2).
Warszawski zamawiający przygotował bardzo szczegółową specyfikację, np. sam tylko opis systemu otwierania drzwi, z rozmieszczeniem przycisków iż zasadą ich działania, zajmuje trzy strony. W specyfikacji wskazano też jaka temperatura ma panować w środku pojazdu w zależności od temperatury powietrza na zewnątrz. MZA zaleca stosowanie foteli „półtora” tuż za pierwszymi drzwiami, ale np. w przegubowcach, w tylnej części autobusu pomiędzy przegubem, a tylnym nadkolem zalecane są miejsca pojedyncze. W autobusach standardowej długości wymagane jest minimum 6 miejsc siedzących dostępnych z poziomu podłogi, w przegubowcach – minimum 14.
Choć autobusy z napędem LNG nie są zbyt powszechnie kupowane w Polsce (Warszawa ma takich 35, w zeszłym roku zapewniła sobie wieloletnie dostawy takiego paliwa z PGNiG), to ogólne zapisy przetargowe nie ograniczają producentów. Wymóg doświadczenia określa jedynie, że oferent musi się legitymować w ciągu ostatnich trzech lat dostawami autobusów CNG o łącznej wartości 40 mln zł, w czym mają się zawierać autobusy przegubowe o wartości minimum 30 mln zł. Harmonogram dostaw skonstruowano tak, że o ile pojazdy CNG mają być dostarczone na wiosnę przyszłego roku, to te LNG powinny trafić do Warszawy na przełomie 2021 i 2022 r. Potencjalny oferent będzie więc miał na ich produkcję i dostawę prawie dwa lata.
Wśród kryteriów oceny ofert kluczowe znaczenie – w obu częściach zamówienia – będzie miała cena. Podobnie jak w przypadku zeszłorocznego przetargu na autobusy elektryczne MZA ograniczają wagę kryteriów pozacenowych, prawdopodobnie dlatego, że kryteria techniczne zostały szczegółowo określone w specyfikacji pojazdów, co pozostawia niewielkie pole do konkurencji konstrukcją autobusów.
Jeśli chodzi o autobusy CNG, cena stanowi kryterium o wadze 85 proc. Pozostałe punkty podzielono na parametry techniczne (6 proc.), w tym m.in. moc i moment maksymalny silnika punktowany według tabeli. 9 proc. punktów będzie do uzyskania za kryteria ekologiczne, z czego większość (7 proc.) za zużycie energii, emisję CO2 i zanieczyszczeń, a pozostałe (2 proc.) za „rozwiązania poprawiające bilans energetyczny”, co w praktyce oznacza po prostu możliwość odzyskiwania energii hamowania.
W przypadku autobusów LNG cena stanowi 83 proc. oceny ofert. Za parametry techniczne jest tu do zdobycia 7 proc. punktów, a za ekologię pozostałe 10 proc. Parametry techniczne wyglądają podobnie jak w przypadku autobusów CNG (m.in. wspomniane cechy silnika, podział szyby przedniej i poszyć, niewielka waga – po 0,5 proc. – rodzaju klimatyzacji, systemu gaśniczego czy unifikacji silnika), ale dodatkowym kryterium, wycenionym na 1 proc., jest powiększony zbiornik paliwa LNG. Parametry ekologiczne też wyglądają podobnie, różnica polega na dodaniu podkryterium (też za 1 proc.) zastosowania agregatu grzewczego zasilanego metanem.