Trwają prace nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania dla Warszawy. Z wewnętrznych konsultacji miejskich wypływają kolejne informacje i dokumenty. Teraz wewnętrzne opracowania opublikowała radna dzielnicy Ursus. Potwierdza się, że aktualnie rozważany projekt studium obejmuje pięć linii metra. Znalazło się w nim też kilka nowych tras tramwajowych i korytarzy wysoko wydajnego transportu.
Prace nad nowym studium trwają od czterech lat. Opracowanie będzie podstawowym dokumentem planistycznym miasta, wyznaczającym kierunki jego rozwoju. Znajduje się on aktualnie na etapie konsultacji wewnętrznych pomiędzy jednostkami miasta i do tej pory na zewnątrz wypływało niewiele informacji na zewnątrz. To się jednak zmienia – teraz ostatnią, wewnętrzną wersję roboczą planu transportowego opublikowała jedna z radnych dzielnicy Ursus.
Jak
pisaliśmy, w dokumencie znalazło się pięć linii metra. Linia M1 prowadzi z Kabat do Młocin – z dodatkowymi stacjami Plac Konstytucji i Muranów. Założono możliwość wydłużenia linii M2 w dwóch kierunkach – po stronie wschodniej-północnej z Bródna, przez Toruńską, Żerań FSO do stacji Marymont (przesiadka na M1), a po stronie zachodniej z Karolina, przez Ursus Płn. do stacji Ursus Niedźwiadek.
Plan zakłada możliwość wybudowania trzech nowych linii metra. Linia M3 miałaby prowadzić
w znanym już śladzie – ze Stadionu do Gocławia. Stamtąd przewidziano przedłużenie na drugą stronę Wisły, przez Siekierki, Czerniaków, Racławicką (przesiadka na M1) do stacji Żwirki i Wigury (przesiadka na M4 i kolej). Linia M4 miałaby prowadzić z Myśliborskiej, przez Stare Świdry, Marymont (przesiadka na M1), Rondo Babka, Kercelak, Rondo Daszyńskiego (przesiadka na M2), Plac Zawiszy, Plac Narutowicza, Rakowiec, Żwirki i Wigury (przesiadka na M3), Służewiec, Wilanowską (przesiadka na M1) do Wilanowa. Linia M5 miałby z kolej prowadzić z Gocławka przez Ostrobramską (przesiadka na M3), w korytarzu Trasy Łazienkowskiej, Plac Konstytucji, Plac Narutowicza (przesiadka na M4), Dworzec Zachodni, PKP Al. Jerozolimskie, Skorosze, Ursus do stacji Szamoty (przesiadka na M2).
W studium zapisano też kilka nowych linii tramwajowych. Oprócz oczywiście obecnie budowanych znalazły się tramwaj na
Zieloną Białołękę, tramwaj
wzdłuż Modlińskiej z odnogą do pętli na Żeraniu Wschodnim, trasa w ciągu Trasy Tysiąclecia od Kijowskiej do Grochowskiej, trasa do węzła Marsa, tramwaj na Gocław, tramwaj na Siekierki (przedłużenie trasy na Gagarina), tramwaj na św. Bonifacego do al. Wilanowskiej,
tramwaj przez Pole Mokotowskie, do
Dw. Zachodniego, trasa od Dw. Zachodniego do Kasprzaka, tramwaj przez Odolany, tramwaj na Płockiej, trasa z Cm. Wolskiego przez Ulrychów do Księcia Janusza i dalej wzdłuż Górczewskiej w stronę centrum, trasa w ciągu Powązkowskiej i na gen. Maczka, tramwaj przez Ostroga, Ficowskiego i Krasińskiego, most Krasińskiego, Budowlanych do Matki Teresy z Kalkuty.
Założono też kilka korytarzy wysokowydajnego transportu zbiorowego (pod tym pojęciem może kryć się zarówno autobus z buspasem i priorytetami, jak i tramwaj).To m.in. Puławska do Piaseczna, ciąg Sasanki – Hynka – Łopuszańskiej – Kleszczowej – Bolesława Chrobrego – Dźwigowej, Trakt Królewski, Pułkowa do Łomianek, Modlińska w stronę Legionowa, Radzymińska w kierunku marek, Księcia Ziemowita w kierunku Ząbek, ciąg Gilarskiej i wschodniej części obwodnicy praskiej z Targówka do Wiatracznej.
Oczywiście aktualne są już zastrzeżenia, o których już pisaliśmy. To na razie wewnętrzne dokumenty, podlegające zmianom w wyniku konsultacji. Plan określa kierunki rozwoju, a nie gwarantuje budowy (w obecnym studium jest wiele tras, które nie zostały i nie zostaną zrealizowane). Co więcej – realizacja wielu inwestycji, np. trzech nowych linii metra, to perspektywa kilku nowych dekad – pod warunkiem zapewnienia finansowania.