Warszawa zleciła opracowanie analizy założeń do zmian w organizacji w ruchu na czas przebudowy średnicy. Wśród rekomendacji są tymczasowe zawrotki dla tramwajów od strony Pragi oraz utrzymanie pełnej przepustowości metra, co z kolei wiąże się z odwleczeniem w czasie planowanych inwestycji pod ziemią.
Przebudowa linii średnicowej cały czas jest odwlekana w czasie. Niemniej jednak jej zakres spowoduje ogromne utrudnienia w ruchu. Kolej planuje przebudowę i odbudowę wszystkich obiektów inżynieryjnych – wiaduktów drogowych i kolejowych – co wiązać się będzie z ograniczeniami w ruchu w osi północ – południe. Konieczność odkopania tunelu średnicowego i budowa nowego przystanku podziemnego w rejonie ronda De Gaulle’a spowoduje z kolei przerwanie Alej Jerozolimskich. Do tego dochodzą inne inwestycje planowane przez miasto.
Dlatego też Warszawa zleciła firmie Databout aktualizację opracowania założeń do zmian w organizacji ruch w czasie przebudowy średnicy w celu „ograniczenia negatywnego wpływu planowanych robót inwestycyjno-remontowych na funkcjonowanie układu drogowego i transportowego w Warszawie”. – Głównym założeniem było przenalizowanie alternatywnych wariantów obsługi komunikacyjnej podczas remontu linii średnicowej na odcinku pomiędzy ulicami Marszałkowską oraz Nowy Świat. Materiał jest obecnie przedmiotem analiz wewnętrznych między jednostkami odpowiedzialnymi za kluczowe elementy miejskiej infrastruktury. Odbyło się również wstępne spotkanie ze spółką PKP PLK. Po ich zakończeniu i finalnych ustaleniach ze spółką PKP PLK zostaną wypracowane warianty organizacji ruchu – mówi Jakub Leduchowski z biura prasowego Urzędu Miasta.
Nowe buspasy, ale bez szczegółów
Ratusz dość lakonicznie wypowiada się na temat zawartości dokumentacji, wskazując na ryzyko możliwych zmian. – Opracowane bazuje na założeniach przedstawionych przez zamawiającego i spółkę PKP PLK. Dokument jest jedynie zbiorem wstępnych zaleceń i rekomendacji i stanowi jedno ze źródeł do dalszych decyzji. Wskazówki i rekomendacje autorów nie są wiążące dla zamawiającego, ani dla spółki PKP PLK. W przypadku zaistnienia nowych okoliczności na etapie projektowym, pozyskiwania decyzji administracyjnych lub wykonawczym harmonogramy poszczególnych inwestycji będą podlegać zmianom, a wnioski i rekomendacje płynące z opracowania mogą stać się nieaktualne lub może wystąpić konieczność ich aktualizacji – przekonuje Leduchowski.
Niemniej jednak wiadomo, że wykonawca zarekomendował utworzenie dwukierunkowego buspasa w al. Waszyngtona oraz w alternatywnych ciągach objazdowych dla zamkniętych ulic. – Wytyczenie buspasów będzie przedmiotem dalszych analiz na podstawie wyznaczonych obszarów wpływu oraz prognoz ruchu. Ostateczne rozwiązania w tym zakresie zostaną wypracowane na etapie opracowywania projektów czasowych organizacji ruchu – mówi Jakub Leduchowski.
Aleje z autobusami i częściowo – tramwajamiWiadomo też, że miasto dąży do tego, by zachować ruch autobusowy w ciągu Alej Jerozolimskich. To warunek konieczny miasta, choć wcześniej przedstawiciele PKP PLK
wyrażali wątpliwość, czy znajdzie się miejsce dla autobusów. – PLK SA prowadzą z miastem stołecznym dialog w sprawie przebudowy linii średnicowej z uwzględnieniem odcinka w Alejach Jerozolimskich. Prowadzone są rozmowy z miastem w zakresie możliwości utrzymania komunikacji autobusowej w pasie dedykowanym dla służb ratunkowych i dojazdu do placu budowy – mówi Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.
Częściowo powinno się udać zachować ruch tramwajowy, choć nie przelotowo. – Wykonawca rekomenduje utworzenie tymczasowego rozjazdu torowego w rejonie przystanku PKP Powiśle (z uwagi na planowaną budowę przystanku osobowego PKP Nowy Świat utrzymanie ruchu do rejonu Ronda de Gaulle’a nie będzie możliwe) – wskazuje Leduchowski. Z innych źródeł usłyszeliśmy, że przedmiotem analiz była możliwość budowy tymczasowych rozjazdów na rondzie Dmowskiego (w relacji zachód – południe), ale o tym magistrat w odpowiedzi nic nie wspomina. Miasto nie mówi też nic o tymczasowych rozjazdach od strony Ochoty. Bez nich komunikacja tramwajowa dojedzie tylko do pl. Starynkiewicza.
Metro bez utrudnień, czyli bez inwestycjiWażną rolę w układzie komunikacyjnym pełnić będzie metro. – Z uwagi na planowane przez PKP PLK przekierowanie znacznej części ruchu kolejowego z linii średnicowej na Dworzec Gdański, pociągi I linia metra będą kursować w pełnej przepustowości – wskazuje Leduchowski. Dlatego też założono utrzymanie przez cały okres prowadzenia robót kolejowych ciągłego ruchu pociągów metra (to wskazuje, że
budowa stacji Muranów i Plac Konstytucji – jeśli nastąpi – będzie raczej odwleczona w czasie) oraz stałego funkcjonowania – bez utrudnień – stacji metra Centrum. Nie będzie więc zamykania obciążonej głowicy południowej od strony patelni w związku z wcześniej zapowiadaną
wymianą schodów ruchomych; zresztą ostatecznie Metro je
remontuje dla przedłużenia żywotności. Pod znakiem zapytania jest więc harmonogram budowy
podziemnego łącznika między Dworcem Śródmieście a stacją metra Centrum w miejscu ingerencji w konstrukcję stacji metra.
W żaden sposób nie analizowano natomiast kwestii funkcjonowania
przeciążonego łącznika przesiadkowego między liniami metra na stacji Świętokrzyska. – Opracowanie nie zawiera rekomendacji związanych z przesiadkami pomiędzy M1 a M2 na stacji metra Świętokrzyska – ucina Leduchowski.
Magistrat ucina też pytania o koordynację z innymi inwestycjami miejskimi (np. remont al. Waszyngtona, mostu Poniatowskiego, budowa
tramwaju na Gocław,
budowa III linii metra). – Wykonawca rekomenduje koordynację kluczowych inwestycji transportowych z przebudową linii średnicowej – wskazuje przedstawiciel miasta.
Aktualny harmonogram prac, podawany niedawno przez PKP PLK, zakłada przetargi na roboty budowlane w 2024 r. Przebudowa miałaby trwać do 2029 r., choć PLK wskazują, że to „daty deklaratywne”.