Tramwaje Warszawskie, po odwołaniu jednego z oferentów, ponownie oceniły oferty w przetargu na budowę trasy tramwajowej na Ochocie – od Grójeckiej do Dworca Zachodniego. Tym razem wygrało konsorcjum firm ZUE i FABE. O zmianie wykonawcy zdecydowało... 50 cm torowiska.
Przedmiotem przetargu jest budowa trasy tramwajowej od Dworca Zachodniego do węzła z ul. Grójecką – z wykorzystaniem podziemnego przystanku powstającego w ramach przebudowy Warszawy Zachodniej. W październiku Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły postępowanie
po raz pierwszy. Wygrało konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania z ofertą na kwotę 365,523 mln zł przy budżecie określonym na 276 mln zł. Choć była to trzecia oferta pod względem ceny, to przewagę zdobyła w kryteriach pozacenowych (doświadczenie kierownika budowy). Poza tym odrzucono najtańszą ofertę, którą złożyło konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostotsal i Mosty Łódź.
Od wyników odwołało się jednak konsorcjum firm ZUE i Fabe, które skutecznie podważyło doświadczenie wybranego wykonawcy. Poszło o… 50 cm torowiska. Pisał o tym prawnik Łukasz Goniak, prawnik i specjalista prawa zamówień publicznych. Aby uzyskać dodatkowe punkty w kryterium doświadczenia kierownika, należało bowiem wykazać doświadczenie w zakresie budowy lub przebudowy torowiska z rozjazdem tramwajowym o łącznej długości 1000 m toru pojedynczego, na konstrukcji bezpodsypkowej – choć taka była faktycznie rozliczona długość torowiska, to w tym przypadku de facto zrealizowano 999,50 mtp.
Dzisiaj (12 grudnia) postępowanie zostało ponownie rozstrzygnięte – wygrało konsorcjum firm ZUE i Fabe z ofertą na kwotę 362,6 mln zł brutto. Teraz wybór musi się uprawomocnić. Podpisanie umowy będzie możliwe jeśli nie będzie dalszych odwołań, a prezes Urzędu Zamówień Publicznych zakończy rutynową kontrolę uprzednią. Na realizację przeznaczono 26 miesięcy od zawarcia umowy, co oznacza, że prace zakończą się najwcześniej na początku 2026 r.
Cały planowany odcinek liczy 1,6 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 500 m trasy. Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha zaplanowano pełną gwiazdę rozjazdową. Dalej tramwaj będzie poprowadzony w pasie dzielącym jezdnie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Za Szczęśliwicką trasa będzie się zagłębiać, by w tunelu pod Parkiem Zachodnim (Pięciu Sióstr) i Al. Jerozolimskimi dotrzeć do podziemnego przystanku, zlokalizowanego między Alejami Jerozolimskimi a Warszawą Zachodnią. Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, zrealizowany projekt parku
uwzględniał już kwestię budowy tunelu tramwajowego – nie realizowano więc nasadzeń w osi trasy.