Metro Warszawskie podpisało dziś (20 listopada) umowę z Metroprojektem na wykonanie dokumentacji projektowej dla brakujących stacji na I linii metra – Plac Konstytucji między Politechnią a Centrum oraz Muranów między Ratuszem a Dworcem Gdańskim. Założenia przewidują zachowanie ruchu na powierzchni i maksymalne ograniczenie utrudnień pod ziemią. Władze Warszawy unikają jednak podania jakichkolwiek dat realizacji tych stacji.
Przedmiotem umowy jest wykonanie prac przedprojektowych oraz projektu budowlanego dla stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów na funkcjonującej I linii metra wraz z przebudową infrastruktury towarzyszącej. – Warszawa nieustannie inwestuje w rozwój transportu publicznego. To nie są tylko zapowiedzi: celem tych działań jest, by transport publiczny – wysoko oceniany przez warszawiaków – był lepszy i bardziej ekologiczny. Chcemy, by warszawiacy, którzy masowo korzystaja z komunikacji, mieli poczucie komfortu i tym chętniej z organizowanego przez nas transportu korzystali – mówi Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy.
Projekt w ciągu 24 miesięcy– Elementem transportu jest Metro Warszawskie, które bardzo dynamicznie i terminowo realizuje swoje inwestycje. Dzisiaj rozmawiamy o pomyśle, który przed laty został zaniechany. Chcemy wrócić do tego skutecznie, w sposób realny. Sensowności nie muszę wyjaśniać: to są dwa odcinki, gdzie odległośc między stacjami jest ewidentnie zbyt duża. Dobudowa tych stacji bardzo pomoże tym obszarom Warszawy – dodaje wiceprezydent.
Stacja Plac Konstytucji miałaby powstać w ciągu Marszałkowskiej na odcinku od pl. Konstytucji do Wilczej – między stacjami A11 Politechnika i A13 Centrum. – Jest już wykonany jeden z elementów tej stacji. Na tyłach dawnego budynku Metroprojektu jest zbudowana wentylatornia, która będzie wentylatornią stacyjną – przypomina Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Stacja Muranów przewidziana jest w ciągu ul. gen. Andersa, od rejonu skrzyżowania z ul. M. Anielewicza do rejonu skrzyżowania z ul. Stawki – między stacjami A15 Ratusz Arsenał i A17 Dw. Gdański.
Metroprojekt wykona zlecenie za kwotę ok. 7,364 mln zł brutto. Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy. Założono, że nadzór autorski realizacją prac miałby być pełniony w okresie do końca 2026 r. Więcej o założeniach inwestycji piszemy
tutaj.
Metro priorytetem
Władze miasta zapewniają, że wykonanie projektów tych stacji ma sens w obliczu informacji o cięciach budżetowych. – Cięcia inwestycyjne staramy się tak wprowadzać, by jak najmniej dotykały warszawiaków. Ocena długiej listy projektów zawsze może być różna, ale jeśli z czegoś rezygnujemy, to po długim namyśle. Dotyczy to projektów, które były najmniej atrakcyjne, najmniej zaawansowane bądź napotykały na wiele problemnów. Mam jednak głębokie przekonanie, że jeżeli chodzi o rozwój transportu miejskiego, metro ma priorytet – mówi Soszyński.
Na razie przedstawiciele Metra i miasta unikają jakichkolwiek terminów budowy. – Po wykonaniu projektu inwestor, jakim jest miasto, będzie podejmował decyzje co do dalszych kroków – wskazuje Jerzy Lejk. – Za dwa lata będziemy mieli projekt z pozwoleniem na budowę. Wtedy będziemy podejmować decyzje. Jeśli będą środki, sam proces inwestycyjny nie zajmie więcej niż 48 miesięcy. Nie żądajcie jednak państwo deklaracji, kiedy te stacje zostaną otwarte dla ludności – dopowiada Robert Soszyński.
Budowa stacji miałaby być realizowana przy maksymalnym ograniczeniu utrudnień. – Szerokość między pierzejami Marszałkowskiej to ok. 58 m. Budowa będzie zajmowała najwięcej 23 m. Jest więc miejsce na prowadzenie ruchu kołowego, pieszego i tramwajowego. Jeżeli chodzi o metro, generalna wytyczna jest taka, że należy dążyć do utrzymania eksploatacyjnego ruchu pociągów metra. Ewentualne przerwy będą na bieżąco uzgadniane i będą mogły być wprowadzone w ściśle uzasadnionych przypadkach w momencie, gdy ruch w mieście jest mniejszy – mówi Jerzy Lejk. Jak wylicza, w rejonie Muranowa odległość między pierzejami przekracza ponad 60 m, więc i tutaj jest miejsce na utrzymanie ruchu na powierzchni.
Stacje zmniejszą spore odległościDecyzję o odłożeniu budowy stacji A12 Plac Konstytucji (gdzie wcześniej zakładano przesiadkę na III linię metra) i A16 Muranów podjęto w 1989 r. ze względu na oszczędności. Przez to powstała dosyć paradoksalna sytuacja: odstępy między stacjami w centrum są większe niż na obrzeżach. I tak odległość między osiami peronów stacji Politechnika i Centrum wynosi 1450 m. Po wybudowaniu stacji Plac Konstytucji odległość do Politechniki wyniesie 592 m (wciąż więcej niż między Centrum a Świętokrzyską), a do Centrum 858 m. Obecnie odległość między osiami peronów stacji Ratusz i Dworzec Gdański wynosi 1534 m. Po wybudowaniu stacji Muranów odległość do Ratusza wynosić będzie 635 m, a do Dworca Gdańskiego 899 m.
Jak wcześniej przekonywało Metro, dobudowa tych przystanków radykalnie poprawi dostępność komunikacji zbiorowej w centrum miasta, bez wpływu na pogorszenie częstotliwości kursowania. Podróżni w śródmieściu będą mieli nie więcej niż 400 m do najbliższej stacji.