Warszawa podpisała umowę z firmą ILF na studium rozwoju systemu metra z analizą docelowego układu sieci. Firma ta ma bogate doświadczenie, jeżeli chodzi o warszawskie metro – zdobyła niedawno także zlecenie na prace przedprojektowe dla I odcinka III linii metra Stadion – Gocław, który musi zostać uwzględniony w zaproponowanym układzie sieci stołecznego metra.
Warszawa do planowana rozbudowy sieci metra zabiera się dosyć nietypowo. Wpierw w zasadzie z góry przyjęto jak ma przebiegać I odcinek nowej, III linii metra. Autorom wcześniejszego studium technicznego narzucono, że ma on łączyć stację Stadion Narodowy i Gocław. Projektanci, by wykazać uzasadnienie ekonomiczne takiej III linii, zaproponowali jej wydłużenie w dwie strony – z Gocławia przez Mokotów w stronę Służewca oraz ze Stadionu przez południowe Śródmieście w stronę Dw. Zachodniego. Linia, dwukrotnie przechodząca Wisłę, otrzymała dość powykręcany przebieg.
Przebiegi te – poza I odcinkiem Stadion – Gocław – wcale jednak nie są pewne. – W analizach przyjmujemy, że III linia będzie wydłużana w co najmniej w jedną stronę – pytanie, czy w jedną, czy dwie, a jeśli dwie, to gdzie w pierwszej kolejności –
mówił niedawno Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Teraz Warszawa zleca wykonanie studium rozwoju sieci metra z analizą docelowego kształtu linii. Innymi słowy, zadaniem autorów tego opracowania będzie wskazanie jak wpleść gocławski odcinek III linii metra w docelową sieć.
W zeszłym roku rozpisano przetarg na wykonanie studium rozwoju sieci metra. O zadanie to
ubiegały się trzy firmy. Ostatecznie 5 stycznia miasto podpisało umowę z firmą ILF Consulting Engineers. Była to najdroższa propozycja – na kwotę 4,613 mln zł – ale wciąż mieściła się w budżecie zamawiającego.
ILF pokonał konkurencję w kryterium doświadczenia osób, które będą realizować zamówienie (stanowiło to aż 42% kryteriów wyboru oferty). Doświadczenia, i to stricte warszawskiego, firmie odmówić nie można – wykonywała bądź dalej wykonuje sporą część projektów wykonawczych bądź budowlanych dla II linii metra. Niedawno zaś
Metro Warszawskie podpisało umowę z tym podmiotem, i to znacznie droższą, na przeprowadzenie prac przedprojektowych dla I odcinka III linii Stadion – Gocław.
Co powstanie w ramach zlecanego teraz studium sieci metra? Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia wykonawca jest zobowiązany dokonać analizy porównawczej pięciu wariantów przebiegu linii metra, w tym: trzech wariantów o długości łącznie ok. 75 km bazujących na przekazanych wykonawcy po podpisaniu umowy materiałach oraz dwóch wariantów autorskich, będących własną rekomendacją kierunków rozwoju metra w Warszawie. Warianty bazujące na materiałach przekazanych wykonawcy mogą być prowadzone w korytarzach o maksymalnym dopuszczalnym odchyleniu od osi pierwotnej 1,5 km w obie strony. Warianty autorskie muszą być uzgodnione z zamawiającym w etapie ich planowania. Co warto podkreślić, podana wartość „75 km” jest orientacyjna i odnosi się tylko do wariantów przedstawionych przez miasto. Ostateczna sieć może być więc dłuższa, zależna od zaproponowanych przebiegów, wariantów autorskich i prac nad poszczególnymi przebiegami.
Przewidziano trzy etapy – wariantowy, projektowy i podsumowujący. Celem tego ostatniego jest opracowanie raportu podsumowującego prowadzone analizy wraz ze wskazaniem i uzasadnieniem wybranego wariantu. Docelowy wariant ma uwzględniać przyjęty już przebieg III linii metra na odcinku Stadion Narodowy – Gocław. Od nowego opracowania zależeć będzie gdzie i w jakiej kolejności będzie rozbudowywana III linia.