Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z Balzolą i Lantanią na budowę ok. 1 km torowiska tramwajowego w ul. Rakowieckiej między Puławską a al. Niepodległości. To część tzw. tramwaju do Wilanowa. Przy okazji swoje oblicze zmieni sama ulica, która stanie się bardziej kameralna – jak na wcześniejszym odcinku. Budowa rozpocznie się po sporządzeniu projektów wykonawczych, na co Balzola będzie miała pięć miesięcy.
Przedmiotem umowy jest budowa torowiska tramwajowego w ul. Rakowieckiej wraz z budową węzła rozjazdowego u zbiegu z al. Niepodległości i przebudową torowiska do ul. Opoczyńskiej. W sumie długość nowego odcinka torów wynosi ok. 900 m.
Torowisko poprowadzone zostanie po północnej stronie Rakowieckiej, w miejscu istniejącej jezdni. To wymusi zmianę przekroju ulicy, która ma obecnie po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Teraz kierowcy będą mieli do dyspozycji 6-metrową jezdnię po jednym pasie – ulica nabierze kameralnego charakteru, jak na jej zachodnim odcinku między al. Niepodległości a św. Boboli. W sumie powstaną cztery perony tramwajowe (dwa przy węzłach i jeden zespół przystankowy z dwoma peronami po trasie – przy Wiśniowej). Zmodernizowana zostanie też podstacja przy Wiśniowej.
Torowisko będzie miało częściowo zieloną zabudowę. Przewidziano ok. 500 m zielonych torów z rozchodnikiem. To już standard przy stołecznych inwestycjach tramwajowych – obecnie Warszawa posiada ponad 31 km zielonych torów. Zaplanowano też posadzenie 39 dużych drzew w tzw. standardzie warszawskim – to jest o wysokości 5 m i obwodzie pnia wynoszącym 25 cm.
Budowa nie spowoduje utrudnień w ruchu tramwajów na ul. Puławskiej. Wybudowano tutaj już rozjazdy – do wykonania pozostało połączenie z ul. Rakowiecką. To niestety jednak spowoduje kolejne ograniczenia w ruchu kołowym na Puławskiej – tym razem na jezdni zachodniej.
Koszt inwestycji to 63,8 mln zł netto (78,6 mln zł brutto). W sumie na realizację całego kontraktu przeznaczono 22 miesięcy. Zanim jednak ruszą prace, wykonawca będzie musiał przygotować projekty wykonawcze na bazie przekazanych projektów budowlanych i pozyskanej decyzji ZRID – zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Przeznaczono na ten etap pięć miesięcy, co oznacza, że roboty powinny wystartować w marcu. Całość powinna być gotowa latem 2025 r.
Inwestycja jest częścią fazowanej budowy tramwaju do Wilanowa. Dzięki temu mieszkańcy uzyskają też dojazd do SGH i stacji metra Pole Mokotowskie. Czas przejazdu z Dolnej ma wynieść mniej niż 10 minut. Docelowo, po realizacji dalszych odcinków, w tym przez Pole Mokotowskie, powstanie obwodowe połączenie z Ochotą i Dw. Zachodnim.
Co ciekawe, tramwaje jeździły już tym odcinkiem Rakowieckiej. Torowisko istniało tu w latach 1927-1967. Kursowało nim pięć linii.