800-metrowy odcinek nowej trasy tramwajowej na warszawskie Stegny miał być gotowy w ubiegłym roku. Prace wciąż jednak trwają, a Tramwaje Warszawskie jak na razie nie chcą podać konkretnej daty otwarcia trasy oraz przyczyn opóźnienia. Nowym fragmentem sieci pojedzie linia nr 19.
Na przełomie października i listopada ubiegłego roku w
końcu udało się oddać do użytku nową trasę tramwajową do Wilanowa o długości ponad 7 kilometrów, choć nie jest to jedyne torowisko, jakie powstaje w ramach tego projektu. Do zadania zalicza się również budowa odnogi do pętli na Stegnach, która była opcjonalną częścią
umowy z Budimexem z marca 2022 roku.Tramwaje Warszawskie zdecydowały się na jej uruchomienie i realizację także tego, 800-metrowego odcinka,
w styczniu 2023. Jesienią tego samego roku rozpoczęły się z kolei
pierwsze prace budowlane. Pierwotny termin zakończenia prac wynikający z umowy
upłynął w październiku ubiegłego roku. Tak się nie stało, a TW przekazywały, że tramwaje pojadą na
Stegny pod koniec 2024 roku. Także w tym przypadku terminu nie udało się dotrzymać i przesunięto go na
pierwszy kwartał 2025 roku.
Koniec wszystkie prac latem tego roku. Tramwaje mogą pojechać szybciej
W momencie
uruchomienia podstawowej trasy do Miasteczka Wilanów, władze Warszawy dość lakonicznie poinformowały, że termin oddania trasy na Stegny znów został zmieniony, tym razem na szeroko rozumiane “lato 2025 roku”
Jak mówi nam teraz rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich, Witold Urbanowicz, letni termin odnosił się do zakończenia całości inwestycji, nie tylko w branży tramwajowej lecz także drogowej i pozostałym zakresie infrastrukturalnym i przypomina, że nie musi to wcale oznaczać, że tramwaje pojadą na Stegny dopiero latem tego roku.
– Doświadczenia pokazały, że jesteśmy w stanie etapować inwestycję. Tramwaj do Miasteczka Wilanów uruchomiliśmy w październiku 2024 r., przed zakończeniem wszystkich prac w zakresie układu drogowego (część z nich jest przecież jeszcze prowadzona na Wilanowie i na Mokotowie). Takie etapowanie ma z perspektywy mieszkańców sens, potwierdzają to statystyki obłożenia nowych linii tramwajowych ruchem pasażerskim. Wg informacji ZTM, linie wilanowskie 14 i 16 przewiozły już ponad 4 mln pasażerów, z czego blisko 1,6 mln zł przypada na nowy odcinek (dane na 8 stycznia) – wskazuje nasz rozmówca.
Aneksu terminowego brak
Mimo tego, Tramwaje Warszawskie nie chcą w tym momencie podawać konkretnego terminu uruchomienia ruchu tramwajowego na Stegny
– Nie podpisaliśmy aneksu terminowego na prace na odnodze wzdłuż św. Bonifacego do pętli Stegny. Nieustannie rozmawiamy z wykonawcą o harmonogramie realizacji tej inwestycji, chcemy jak najszybciej, przy minimalizacji utrudnień w czasie budowy, udostępnić trasę mieszkańcom – tłumaczy rzecznik przewoźnika.
Od Urbanowicza nie uzyskaliśmy odpowiedzi na pytania dotyczące powodów opóźnienia w realizacji inwestycji. Identyczne pytania wysłaliśmy także do wykonawcy prac i aktualnie oczekujemy na odpowiedzi w tej sprawie.
800-metrów zielonego torowiska i pętla tramwajowo-autobusowa
Przypomnijmy, że zgodnie z zapisami umownymi ta część “Tramwaju do Wilanowa”
miała kosztować 56 mln złotych. W ramach zadania, poza około 800-metrowym odcinkiem torowiska pokrytego rozchodnikiem, powstanie także wspólna pętla tramwajowo-autobusowa, wyposażona w dwa tory postojowe dla tramwajów oraz jeden tor dla wagonów podejmujących kurs. Układ torowy pozwoli również na jej pełne objechanie. Pętla ma także zapewnić dogodne przesiadki drzwi w drzwi z autobusów do tramwajów.
Co istotne, tramwaje ze Stegien będą mogły skręcać zarówno w kierunku centrum miasta jak i w kierunku Wilanowa.
map. Tramwaje Warszawskie
“Dziewiętnastka” kursująca co 8 minut
Do Stegien ma kursować
linia tramwajowa nr 19, w relacji Nowe Bemowo – Stegny, a jej częstotliwość szczytowa będzie wynosić 8 minut, natomiast poza szczytem tramwaje tej linii będą podjeżdżały na przystanki co 12 minut. Sobotnia i świąteczna częstotliwość wyniesie z kolei 15 minut.