Jedną ze stołecznych inwestycji tramwajowych, odsuwanych w czasie, jest budowa trasy na Zieloną Białołękę. Wciąż trwają przygotowania do jej realizacji, choć miasto zaznacza, że z uwagi na pandemię koronawirusa konieczna jest modyfikacja harmonogramu prac.
Nowa trasa miała umożliwić szybki dojazd z Zielonej (Wschodniej) Białołęki do budowanej stacji II linii metra przy Kondratowicza. Według założeń czas przejazdu do Kondratowicza wynosić miał ok. 15 min, a do Dworca Wileńskiego – ok. pół godziny. Wcześniej – w 2017 r. – zapowiadano budowę na lata 2021-2022. Na początku 2020 r. zakładano już, że w IV kw. 2020 r. uda się zawrzeć umowę projektową, a w II kwartale 2023 r. będzie komplet inwestycji. Umowa na roboty budowlane miałaby zostać podpisana w I kwartale 2024 r., a prace miałyby zakończyć się w II kwartale 2027 r.
Na razie nie ma gwarancji, że te terminy uda się dotrzymać. – W związku z koniecznością ograniczenia wydatków na planowane inwestycje miejskie, spowodowaną m.in. pandemią COVID-19, trwają rozmowy między m.st. Warszawą a spółką Tramwaje Warszawskie oraz Zarządem Miejskich Inwestycji Drogowych dotyczące możliwości realizacji inwestycji. Biorąc pod uwagę powyższe, harmonogram przedstawiony na początku 2020 r. wymaga modyfikacji oraz ponownego zatwierdzenia – informuje. w odpowiedzi na jedną z interpelacji, Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy. – Myślimy o wykorzystaniu środków z nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027 – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Zmiany w harmonogramie nie oznaczają jednak, że nic w sprawie tramwaju na Zieloną Białołękę się nie dzieje. Jak informuje miasto, powstała wielowariantowa koncepcja przebiegu trasy, w tym koncepcja wiaduktu nad trasą S8. Wykonano studium układu zasilania, opracowano ekspertyzę techniczną i analizy obliczeniowe mostów nad Kanałem Bródnowskim w rejonie św. Wincentego i Kondratowicza pod kątem ich wykorzystania do przeprowadzenia trasy tramwajowej, wykonani inwentaryzację zieleni, wykonano też badania gruntowo-wodne. W lipcu 2020 r. Tramwaje Warszawskie złożyły natomiast wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Nowy odcinek trasy
rozpocznie się na skrzyżowaniu Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Następnie torowisko będzie przebiegać wzdłuż Matki Teresy z Kalkuty, św. Wincentego, Głębockiej, Trasy Olszynki Grochowskiej aż do szkoły przy ul. Zaułek. Długość trasy wyniesie ok. 6,5 km. U zbiegu Matki Teresy z Kalkuty, Św. Wincentego i Gilarskiej zaplanowano dodatkową pętlę – dla linii dowozowej z Białołęki do metra.
Rozważane są różne warianty realizacyjne estakady. Jeden zakłada przebieg omijający węzeł S8 i ul. Głębockiej, a drugi – przecięcie węzła bezkolizyjne, na innym poziomie. Rozważane są też dwa warianty konstrukcji torowiska: bezpodsypkowej z zabudową rośliną oraz podsypkowej.
Wstępna koncepcja węzła Matki Teresy z Kalkuty / Rembielińska, mat. TW
Wstępna koncepcja pętli u zbiegu Matki Teresy z Kalkuty / św. Wincentego / Gilarskiej, mat. TW
Wstępna koncepcja powiązania linii tramwajowej ze stacją metra C20 Kondratowicza, mat. TW
Wstępna koncepcja przejścia przez Trasę S8, mat. TW
Wstępna koncepcja węzła przy rondzie Małej Brzozy, mat. TW
Wstępna koncepcja pętli Kąty Grodziskie, mat. TW