Buspasy znacząco ułatwiają funkcjonowanie transportu publicznego w zatłoczonych miastach. Warszawa jest w tym zakresie co prawda krajowym liderem, ale ostatnio prace zwolniły. W ciągu najbliższych kilku lat, jeśli wszystko dobrze pójdzie, możemy liczyć na kilkanaście kilometrów nowych pasów dla autobusów.
W roku 2019 prezydent Rafał Trzaskowski wśród zapowiadanych działań
wspierających rozwój transportu publicznego wymieniał m.in. wytyczanie nowych buspasów. Od tego czasu w stolicy nie przybyło ich jednak zbyt wiele, a kierująca od listopada 2020 roku nowa dyrektor ZTM Warszawa przyznaje, że głosy mieszkańców w tym zakresie są bardzo podzielone.
– Z jednej strony wytyczanie dedykowanych pasów dla autobusów przynosi wartość dodaną, ograniczając czas stania w korku. W ostatnim czasie rzeczywiście nie wyznaczyliśmy wielu nowych buspasów, ale Warszawa i tak jest liderem w Polsce, jeśli chodzi o ich długość – jest to dziś łącznie 67 km (wraz z pasami autobusowo-tramwajowymi). Z drugiej strony nie każdy mieszkaniec jest zwolennikiem buspasów: ci, którzy są przywiązani do korzystania z samochodów, są ich zaprzysięgłymi przeciwnikami. Każdy kilometr pasa ruchu zabrany samochodom wywołuje sprzeciw. My jednak, jako jednostka odpowiedzialna za transport zbiorowy, robimy wszystko, by rozwijać sieć buspasów – zapewnia Katarzyna Strzegowska, dyrektor ZTM Warszawa.
– Rok 2020 poświęciliśmy na projekty i analizy. Wraz z Biurem Polityki Mobilności i Transportu oraz Zarządem Dróg Miejskich przygotowaliśmy plan – my opiniowaliśmy i przygotowaliśmy analizy, w BPMiT nastąpiło uzgodnienie organizacji ruchu, a samą częścią operacyjną zajął się już ZDM. Na pewno buspas pojawi się na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – trwają przygotowania do jego wytyczenia w terenie. Chcemy też wyznaczyć pasy dla autobusów na Modlińskiej od Aluzyjnej do Światowida, na fragmencie Marynarskiej oraz Łopuszańskiej. Mamy jeszcze kilka analiz, które uzgadniamy teraz na szczeblu prezydenta miasta. Myślę więc, że w latach 2021-2022 buspasów przybędzie. Ich sieć powiększy się o co najmniej kilkanaście kilometrów. W myśl harmonogramu proces ten zakończy się najpóźniej na początku 2023 r. – wyjaśnia Strzegowska.
Najdłuższy warszawski buspas jest na ul. Radzymińskiej i al. „Solidarności”. Zaczyna się niemal na granicy miasta, przy ulicy Krynoliny, a kończy na pl. Bankowym. Ma on dokładnie 7775 metrów długości. Na tym odcinku jest też najdłuższy w Warszawie „trambuspas”. Autobusy i tramwaje kursują tu razem na odcinku 2,7 kilometra.
Ostatnio w stolicy buspasy zostały wytyczone w czerwcu 2020 w al. „Solidarności” od ul. Jórskiego do Łodygowej na odległości ok. 1700 metrów oraz krótszy odcinek na ul. Puławskiej od węzła "Wyścigi" do pętli autobusowej przy al. Wilanowskiej.