Popołudniami do punktów obsługi pasażera ZTM ustawiają się długie kolejki. Wpływ na ten stan rzeczy mogą mieć m.in. krótkie godziny otwarcia oraz niewielka liczba czynnych punktów. Stołeczny ZTM odpowiada: w niektórych miejscach to pasażerowie wnioskowali o godziny poranne, poza tym możliwości kadrowe w obecnej sytuacji epidemicznej są ograniczone.
Obecnie w Warszawie czynnych jest 13 POP-ów. To mniej więcej połowa wszystkich punktów obsługi pasażera. Przy wielu z nich po godz. 17 ustawiają się kolejki. – ZTM, mimo ogłoszenia stanu epidemii, ogromnym nakładem i wysiłkiem ze strony pracowników utrzymał obsługę pasażerów w wybranych POP. Pracownicy nie odeszli od okienek, pozostając do dyspozycji pasażerów. Przy planowaniu pracy punktów trzeba uwzględnić możliwości kadrowe, które są obecnie ograniczone. Nasi pracownicy, podobnie jak wielu innych Polaków, korzystają z przysługujących im uprawnień i, w razie wystąpienia takiej potrzeby, pobierają świadczenie z tytułu opieki nad dziećmi do 8. roku życia. Kiedy liczba pracowników na to pozwoliła, otwieraliśmy kolejne punkty – informuje Łukasz Majchrzyk z biura prasowego ZTM Warszawa.
Sporym ograniczeniem jest to, że POP-y muszą funkcjonować w zmienionym reżimie sanitarnym – w trybie jednozmianowym (w trakcie godzin pracy nie następuje zmiana kasjera, czas pracy wydłużony do 10 godzin). – Taki system pozwala na zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa, poprzez ograniczenie kontaktów służbowych do niezbędnego minimum. Jeśli jedna z osób zatrudnionych w Punkcie miała kontakt z zakażonym, wówczas obydwie zmiany kasjerskie zostałyby narażone na kwarantannę i tym samym zmniejszyłyby się znacznie nasze zasoby kadrowe. Taki system pracy jest również bezpieczny dla naszych pasażerów. Minimalizując ryzyko zarażenia wewnątrz ZTM, minimalizujemy również ryzyko wśród pasażerów – zapewnia Majchrzyk.
Problemem, wpływającym na popołudniowe kolejki, mogą być też godziny otwarcia. Do niedawna punkty przy Dw. Wileńskim, Dw. Gdańskim, stacji metra Młociny i Centrum były otwarte do godz. 16:00, czyli w porze, w której dużo osób pracuje. – Godziny otwarcia Dworca Gdańskiego na poranne zostały zmienione na wniosek pasażerów. Wcześniej Punkt był czynny od 10 do 19, teraz działa między 7.00 a 16.00. W tej lokalizacji najwięcej pasażerów pojawiało się w godzinach porannych, gdy wielu mieszkańców podwarszawskich gmin dojeżdża rano do pracy. Podobna sytuacja ma miejsce na Dworcu Wileńskim – tam również duże zainteresowanie jest w godzinach porannych – wyjaśnia przedstawiciel ZTM.
Po naszych pytaniach wydłużono godziny otwarcia punktu na stacji Centrum (do 19:00). ZTM przypomina, że na ulice Warszawy wyjeżdżają wyjątkowe mobilne POP-y, zorganizowane w autobusach. Do końca wakacji w dni powszednie będą pojawiać się przy dużych osiedlach. W dniach 9, 10 i 13 lipca będzie je można spotkać na przystanku Pl. Konstytucji 09 i na pętli Szczęśliwice.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.