Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. Kończy się drążenie tuneli M2

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Niewiele ponad 500 metrów podwójnego tunelu metra – pomiędzy powstającą stacją Lazurowa, a istniejącą Bemowo – pozostało do wydrążenia tarczom TBM Anna i Krystyna.

Tarcza TBM Anna rozpoczęła drążenie na ostatnim odcinku – pomiędzy stacją Lazurowa (w budowie) i Bemowo (działająca, obecnie krańcowa stacja na linii M2). Od poniedziałku, 17 marca, przebiła się przez korpus stacji, wykonała pierwsze metry tunelu i w kolejnych dniach będzie „wiercić” pod pętlą tramwajową Osiedle Górczewska. Kiedy w kwietniu, prawdopodobnie przed świętami wielkanocnym, dotrze do stacji Bemowo, w podobną podróż wyruszy tarcza Krystyna.

– Jesteśmy na terenie przyszłej stacji Lazurowa i jeżeli chodzi o budowę tuneli metra, to już dosłownie ostatnia prosta – do wydrążenia został zaledwie półkilometrowy odcinek. Po zakończeniu prac – mam nadzieję, że już w 2026 roku czyli tak jak obiecywaliśmy – mieszkańcy Bemowa, Chrzanowa, Karolina i okolic ulicy Lazurowej będą mieli trzy nowe stacje metra. I znacznie szybciej, bo w niecałe 20 minut, będą mogli dostać się do centrum Warszawy – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej prezydent Rafał Trzaskowski.

Jeśli żadna z tarcz nie napotka na swojej trasie na jakieś niespodziewane przeszkody, to w maju oba tunele będą gotowe, czyli powstanie połączenie z działającym odcinkiem M2, a Anna i Krystyna zakończą swoją misję.

– Już dziś z drugiej linii metra korzystają setki tysięcy pasażerów. Wczoraj, czyli we wtorek 18 marca, było to dokładnie 280 tys. osób. Kiedy wybudowane zostaną trzy nowe stacje na M2, liczba pasażerów jeszcze wzrośnie, a mieszkańcy Bemowa otrzymają bardzo wygodny, bezpieczny i szybki środek transportu – powiedział Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Projekty z unijnym wsparciem

– Kończymy budowę linii M2, ale na tym nie koniec inwestycji w Warszawski Transport Publiczny. Projektujemy trzecią linię metra, ale rozpoczęły się również prace koncepcyjne na linią M4. Wszystko po to oczywiście, żeby zrealizować wielkie marzenie wszystkich warszawianek i warszawiaków, żeby w 2050 roku mieć pięć linii metra i pełen system komunikacji miejskiej. System, który będzie szybki, efektywny; który będzie oszczędzał energię i będzie również przyjazny dla środowiska – dodał prezydent stolicy.

Warto pamiętać, że bez zewnętrznego finansowania żadne miasto nie jest w stanie udźwignąć tego typu inwestycji.

– A my w Warszawie udowadniamy, że jesteśmy sprawczy. Umiemy wydawać pieniądze unijne budując naprawdę wielkie projekty za miliardy złotych. Przypomnę, że te miliardy udało się pozyskać również dzięki mojej interwencji w Unii Europejskiej. Są potrzebne do tego, żeby skończyć drugą linię metra, ale też, żeby skończyć inwestycję tramwajową na Wilanowie. Dlatego wielkie podziękowania należą się Komisji Europejskiej za to, że wspiera warszawskie projekty finansowo, no i oczywiście to jest też dowód naszej wiarygodności – dodał Rafał Trzaskowski.

Prace nie tylko w tunelach

Prace na bemowskim odcinku linii M2 prowadzone są również na przyszłych stacjach pasażerskich. Murowane są pomieszczenia użytkowe w częściach technicznych na stacji Chrzanów. Tam można zobaczyć też schody, którymi pasażerowie będą szli na antresolę przystanku, czyli poziom -1.

Na finiszu są natomiast prace przy budowie Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Stoją już wszystkie budynki, między innymi ten z pomieszczeniami biurowymi, do którego wprowadzą się pracownicy Metra Warszawskiego z różnych działów. Widać kształty przyszłych pomieszczeń – kładziona jest posadzka, malowane są ściany.

Gotowe są natomiast hale i budynki, w których serwisowane będą pociągi. Przygotowane zostały dla nich już tory i kanały, do których będą schodzić pracownicy, by przeprowadzać przegląd składów. Zakończyły się też prace przy stanowiskach, gdzie pociągi będą myte i odkurzane.

Stopniowo układana jest „siatka” torów z rozjazdami, po których składy będą wjeżdżać i wyjeżdżać z nowej stacji techniczno-postojowej. Wyraźnie wyróżnia się też konstrukcja tunelu, prowadzącego bezpośrednio pod ziemię do linii M2. Nad całością zabudowań góruje budynek nastawni, skąd dyspozytorzy sterować będą ruchem pociągów i pojazdów pomocniczych na terenie STP.

– Ta nowa stacja techniczno-postojowa – choć wprost wiąże się z budową drugiej linii metra – jest także elementem tworzonej sieci metra, czyli dołączeń kolejnych, projektowanych linii do systemu transportowego miasta. Możliwości technologiczne, jakie zostaną stworzone na STP Mory, pozwolą na rezygnację z STP dla projektowanej w tej chwili trzeciej linii metra, co ma znaczenie, jeżeli chodzi o kwoty, jakie będzie trzeba przeznaczyć na budowę trzeciej linii metra – wyjaśniał Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Bemowski odcinek linii M2

Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 „Lazurowa” w rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 „Chrzanów” przy skrzyżowaniu ulic Rayskiego i Szeligowskiej i C1 „Karolin” wraz z torami odstawczymi w okolicach skrzyżowania ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej. Za stacją C1 powstaną podziemne tory dojazdowe do budowanej STP. Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi taboru przeznaczonego do przewozu pasażerów na drugiej linii metra. Ponadto, w ramach przedsięwzięcia, wybudowane będą dwie wentylatornie.

Trzeci etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Dla projektu o wartości 3 000 830 693,00 PLN przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 125 000 000,00 PLN.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jedna oferta w przetargu na parking P+R dla Metro Bródno

Komunikacja

Jedna oferta w przetargu na parking P+R dla Metro Bródno

Paulina Piziorska 11 marca 2025

Druga z tarcz drąży tunel pod Lazurową

Komunikacja

Druga z tarcz drąży tunel pod Lazurową

UM Warszawa 05 marca 2025

Warszawa. Będą dwa kolejne parkingi Park&Ride

Mobilność

Zamknięcie Lazurowej – zmiany dla kierowców i autobusów

Mobilność

Prace w metrze – weekendowe zmiany w kursowaniu linii M1

Komunikacja

Anna już drąży ostatni odcinek M2

Komunikacja

Anna już drąży ostatni odcinek M2

Redakcja/inf. pras. 15 sierpnia 2024

Zobacz również:

Jedna oferta w przetargu na parking P+R dla Metro Bródno

Komunikacja

Jedna oferta w przetargu na parking P+R dla Metro Bródno

Paulina Piziorska 11 marca 2025

Druga z tarcz drąży tunel pod Lazurową

Komunikacja

Druga z tarcz drąży tunel pod Lazurową

UM Warszawa 05 marca 2025

Warszawa. Będą dwa kolejne parkingi Park&Ride

Mobilność

Zamknięcie Lazurowej – zmiany dla kierowców i autobusów

Mobilność

Prace w metrze – weekendowe zmiany w kursowaniu linii M1

Komunikacja

Anna już drąży ostatni odcinek M2

Komunikacja

Anna już drąży ostatni odcinek M2

Redakcja/inf. pras. 15 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5