Dużo zieleni, nowe chodniki i drogi rowerowe, uporządkowane parkowanie – tak będzie wyglądała ul. Kondratowicza w Warszawie po wybudowaniu metra. Miasto projektanta budowy nowej ulicy.
Metro dojedzie na Bródno w 2022 r. Na ul. Kondratowicza będą dwie stacje metra – C20 Kondratowicza przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 Rembielińska przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Tu zakończy się druga linia metra w prawobrzeżnej Warszawie. Miasto ma już decyzję środowiskową oraz projekty. Niebawem ma zostać ogłoszony przetarg na budowę.
Miejska alejaBudowa metra na Bródnie to także okazja do zmian na powierzchni. Ulica Ludwika Kondratowicza, główny trakt osiedla, przejdzie przemianę porównywalną z tą, jaka nastąpiła na ul. Świętokrzyskiej po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra. – Kluczem do przygotowania tak dużych zmian były szerokie konsultacje społeczne. To dzięki zaangażowaniu mieszkańców wprowadzimy rozwiązania, które zmienią ul. Kondratowicza w estetyczną i przyjazną dla wszystkich zieloną aleję – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Koncepcja zaprezentowana latem zeszłego roku przez Hannę Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy i Iwonę Wujastyk, przewodniczącą Komisji Infrastruktury i Inwestycji rady miasta zakłada przekształcenie jej w miejską aleję, będącą osią Bródna, wygodną i przyjazną dla wszystkich mieszkańców. Pozostaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku – będą one jednak znacznie bliżej siebie. Dzięki temu możliwe będzie wygospodarowanie przestrzeni na dodatkową zieleń uliczną (szpalery drzew po obu stronach i między jezdniami, krzewy itd.). Powstaną drogi dla rowerów po obu stronach ulicy, a także szerokie i wygodne chodniki. W zatokach wzdłuż jezdni znajdzie się miejsce do parkowania aut. Przebudowane zostaną wszystkie skrzyżowania, a także oświetlenie wzdłuż całej ulicy.
Projektant poszukiwanyZarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na wykonanie niezbędnej dokumentacji. Zwycięska firma będzie miała 1,5 roku na przygotowanie symulacji ruchu i opracowanie na ich podstawie szczegółowych rozwiązań drogowych. Wykonane zostaną również projekty nasadzeń zieleni i zabezpieczenia instalacji podziemnych przez rozrostem korzeni drzew (wzorem tych zastosowanych na ul. Świętokrzyskiej). Szczegółowy projekt zostanie przedstawiony mieszkańcom na spotkaniach informacyjnych. Dokumentacja ma być gotowa w drugiej połowie przyszłego roku, tak aby na jej podstawie można było zrealizować przebudowę ulicy w ramach odtworzenia po budowie końcowego odcinka II linii metra.
Ale zmiany na ulicy Kondratowicza związane z budową II linii metra to nie tylko wymiar komunikacji: pieszej, rowerowej, publicznej, samochodowej. To przede wszystkim wielka zmiana jakości przestrzeni publicznej i realizacja postulatów dotyczących Centrum Lokalnego przy ul. Kondratowicza, w rejonie Parku Bródnowskiego. Dzięki metru i inwestycji drogowej możliwa będzie realizacja rekomendacji oddział warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich dotyczących lepszego powiązania obu stron ulicy i uporządkowania przestrzeni publicznej – chodników, parkowania, małej architektury itp.