W Warszawie jest już 100 ze 120 zamówionych Hyundaiów. Niedawno informowaliśmy o premierze pierwszego krótkiego Hyundaia, ale tramwaj szybko zjechał do zajezdni. Pojawiają się też pytania o inny pojazd, który w kwietniu uczestniczył w poważnym wypadku. Tramwaje Warszawskie zapewniają, że kasacja pojazdowi nie grozi.
Jak pisaliśmy, 22 maja krótki Hyundai – po ponad roku od dostawy –
zadebiutował w ruchu liniowym. Tramwaj rozpoczął tzw. test niezawodności, w ramach którego bezawaryjnie musi przejechać 2500 km. W sumie Tramwaje Warszawskie zamówiły 20 tego typu tramwajów – z myślą o obsłudze mniej obleganych linii i kursów.
Długo jednak pasażerowie się nim nie nacieszyli. Jeszcze w maju zjechał do zajezdni. – W Hyundaiu 4001 zajmujemy się optymalizacją pracy układu klimatyzacji w celu przygotowania tramwaju do sezonu letniego. Planujemy, aby tramwaj wrócił do realizacji zadań przewozowych od lipca – przekonuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Pojawiają się też pytania o wóz typu 140N nr 4204. W kwietniu uczestniczył on
w poważnym wypadku na węźle Marymonckiej i Trasy Mostu Północnego, gdzie zderzył się ze skręcającym krótkim Jazzem. Poważnie naruszona została konstrukcja koreańskiego tramwaju. Według krążących opinii naprawa wozu ma być nieopłacalna, ale Tramwaje Warszawskie temu zaprzeczają. – W wagonie 4204 konieczna była diagnostyka uszkodzeń konstrukcji nadwozia tramwaju – na przykład tzw. badania nieniszczące spoin. Badania przeprowadził zespół inżynierów ze strony producenta tramwaju. Ustalono, że konstrukcja nadaje się do naprawy i dalszej eksploatacji. Nie potwierdza się teza o kasacji. Według producenta nie ma potrzeby transportu tramwaju do Korei i może on zostać naprawiony w Polsce.
Sam kontrakt powoli zmierza do końca. Umowa zawarta w czerwcu 2019 r. obejmuje 123 tramwaje w trzech wersjach. Zamówienie podstawowe dotyczy 85 tramwajów dwukierunkowych 140N i 18 tramwajów jednokierunkowych 141N o długości ok. 33 m, a także 20 krótszych, jednokierunkowych pojazdów 142N o długości do 24 m.
Niedawno do Warszawy został dostarczony setny pojazd. W stolicy jest już zatem 81 tramwajów w wersji dwukierunkowej 140N, 18 w wersji jednokierunkowej 141N oraz jeden krótki 142N. Z tego pasażerów wozić może 78 tramwajów (67x 140N, 10x 141N i 1x 142N). Pozostałe są na etapie przygotowania do odbioru albo wstępnego odbioru technicznego.