Wreszcie, po kilku miesiącach od dostawy, krótki Hyundai rozpoczął jazdy z pasażerami. Po zakończeniu tzw. testu niezawodności pojazd zostanie odebrany i przyjęty na stan spółki.
Umowa zawarta w czerwcu 2019 r. obejmuje 123 tramwaje w trzech wersjach. Zamówienie podstawowe dotyczy 85 tramwajów dwukierunkowych 140N i 18 tramwajów jednokierunkowych 141N o długości ok. 33 m, a także 20 krótszych, jednokierunkowych pojazdów 142N o długości do 24 m.
Jak poinformowały nas Tramwaje Warszawskie, w stolicy znajduje się już 95 tramwajów, w tym 79 w wersji dwukierunkowej 140N, 15 w wersji jednokierunkowej 141N oraz jeden krótki 142N. Z tego pasażerów wozić mogą 72 tramwaje (61x 140N, 10x 141N i 1x 142B). Pozostałe są na etapie przygotowania do odbioru albo wstępnego odbioru technicznego.
Nowością jest wyjazd na linię krótkiego Hyundaia. Pojazd
przyjechał do Warszawy przed rokiem – a dokładniej przed połową maja 2022 r., a pod koniec lipca zyskał homologację. W poniedziałek (21 maja) tramwaj nr 4001 zadebiutował wreszcie, ze sporym opóźnieniem względem wcześniejszych zapowiedzi, w ruchu liniowym – na brygadzie 12 linii 28. Tym samym tramwaj rozpoczyna test niezawodności. – Podczas testu – tj. 2500 km – nie może wystąpić żadna usterka, w przeciwnym razie licznik testu jest zerowany i test rozpoczyna się ponownie. Dopiero pozytywne zakończenie tego etapu stanowi podstawę do sporządzenia protokołu końcowego odbioru. Następnie tramwaj staje się własnością Tramwajów Warszawskich i rozpoczyna się 5-letni okres gwarancji jakości –
wyjaśnia Paweł Rzeszódko, dyrektor biura strategicznych inwestycji taborowych Tramwajów Warszawskich.
W drodze do Warszawy znajduje się łącznie sześć kolejnych tramwajów – w tym trzy serii 140N i trzy serii 141N. Z Korei Płd. do Europy pojazdy są transportowane statkiem. W umowie przewidziano też opcję na dostawy kolejnych 90 pojazdów. Jak pisaliśmy, Tramwaje Warszawskie z niej
nie skorzystają.