Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w wyczekiwanym przetargu na budowę ok. 2,3-kilometrowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kasprzaka na odcinku od Skierniewickiej do Wolskiej wraz z przebudową przyległych odcinków. O zamówienie ubiega się siedem podmiotów. Linia miałaby zostać oddana do użytku w 2023 r.
Przedmiotem przetargu, ogłoszonego w lipcu zeszłego roku. jest budowa nowego odcinka torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka – między Skierniewicką a Wolską – wraz z przebudową przyległych odcinków. Nowa trasa tramwajowa ma poprawić obsługę rozbudowujących się osiedli na Odolanach.
Zamówienie podzielone jest na cztery zadania. Pierwsze obejmuje przebudowę trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka na odcinku od ul. Karolkowej do ul. Skierniewickiej. Drugie zadanie to opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz wykonanie prac budowlanych związanych z budową trasy w ciągu ul. Kasprzaka na odcinku od ul. Skierniewickiej (wraz z węzłem rozjazdowym) do ul. Wolskiej oraz przebudową trasy tramwajowej w ul. Wolskiej na odcinku od ul. Elekcyjnej do ul. Kasprzaka. Zadanie trzecie to opracowanie dokumentacji i wykonanie robót budowlanych związanych z przebudową podstacji Bema, a czwarte to opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz wykonanie robót przebudowy sieci wodociągowej MPWiK.
W ramach przetargu zostanie wybudowane ok. 2,3-km nowej trasy tramwajowej w ul. Kasprzaka. Znajdą się tutaj trzy nowe pary przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Jednocześnie zostanie przebudowane ok. 1,2 km torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka i Wolskiej. Zmodernizowane zostaną cztery przystanki. Torowisko na zachód od Elekcyjnej zostanie przesunięte na pas dzielący jezdnie, tak jak na wcześniejszym odcinku Wolskiej. Tramwaje z Wolskiej i Kasprzaka pokonają skrzyżowanie z Redutową w sposób bezkolizyjny, korzystając z obecnego wykopu jezdni północnej ul. Kasprzaka. Wszystkie nowe i modernizowane torowiska będą obsadzone zielenią.
Dzisiaj (11 lutego) minął termin składania ofert. Wpłynęło siedem ofert. Gulermak proponuje realizację zamówienia za 249,389 mln zł. Konsorcjum Roverpol i Rover Infraestructuras jest gotowe zrealizować zamówienie za 249,690 mln zł brutto. Torpol złożył ofertę na kwotę 254,617 mln zł. Konsorcjum Strabag i Strabag Rail zaproponował 260,598 mln zł. Konsorcjum Aldesa Construcciones i Coalvi złożyło ofertę na kwotę 261,491 mln zł. Trakcja SA złożyła ofertę na kwotę 263,608 mln zł. Budimex proponuje realizację zadania za 323,604 mln zł.
Budżet zamawiającego to 240,781 mln zł brutto. Warto pamiętać, że przewidziano dogrywkę w postaci aukcji elektronicznej, więc ostateczne ceny mogą być niższe. O wyborze zdecydują cena (70%) oraz doświadczenie kierowników (30%).
Czas realizacji robót wyniesie 20 miesięcy, przy czym – jak zaznaczają Tramwaje Warszawskie – do czasu tego nie wliczają się okresy zimowe od połowy grudnia do połowy marca. Budowa nowej trasy ma zakończyć się w 2023 r. Zamawiający może udzielić zamówień podobnych o wartości 19 mln zł.
Jak pisaliśmy, projekt
nie przewiduje budowy rozjazdów dla dwóch odnóg planowanej trasy Wola – Dw. Zachodni – Ochota – Mokotów – Wilanów. Jej realizacja odsuwa się w czasie i w chwili obecnej nie wiadomo, kiedy w ogóle mógłby zostać zrealizowany odcinek między Kasprzaka a Dworcem Zachodnim.
Torowisko na Kasprzaka będzie jedną z kilku inwestycji, które ostały się z ambitnej listy przedsięwzięć tramwajowych w stolicy w perspektywie do 2023 r. Wypadły już
tramwaj na Gocław,
elementy trasy tramwajowej do Wilanowa. Obecnie realizowana jest budowa
nowego odcinka torowiska na Światowida, trwa przetarg
na zajezdnię Annopol, wg zapowiedzi realizowany będzie też odcinek trasy do Wilanowa od Puławskiej do Miasteczka Wilanów z odnogami na Gagarina i św. Bonifacego.