W tym tygodniu ma odbyć się spotkanie stołecznych urzędników z PKP PLK na temat budowy podziemnego połączenia dworca Śródmieście ze stacją metra Centrum. Efekt, według nieoficjalnych doniesień, może być jednak rozczarowujący. – Chcemy – jako gospodarz tego obszaru – zobaczyć, w jaki sposób kolejarze przewidują to połączenie i ewentualnie wspólnie wypracować rozwiązanie – mówi Michał Domaradzki, dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu w Urzędzie Miasta.
PKP PLK przygotowują się do modernizacji linii średnicowej w Warszawie. Projekt, który miał być realizowany w tej perspektywie finansowej, na razie jednak przesuwa się w czasie. Na razie
powstaje koncepcja przebudowy – wybór wariantu ma nastąpić „ po przeprowadzeniu analizy w ramach PKP PLK we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury”, a także PKP SA i spółką deweloperską XCity.
Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, w wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej potwierdził założenia dla przebudowy Warszawy Śródmieście, która ma stać się stacją. Zamiast obecnych trzech peronów z dwoma torami mają powstać dwa perony z czterema torami. To pozwoli na obsłużenie większej liczby pociągów.
Jak pisaliśmy, elementem przebudowy ma być też podziemny łącznik przesiadkowy między dworcem Śródmieście a stacją metra Centrum. – PKP Polskie Linie Kolejowe są na etapie rozmów z miastem. Rozważane są różne koncepcje w tym połączenie przejściem podziemnym Dworca Centralnego poprzez dworzec Śródmieście do stacji metra – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP SA.
Informację potwierdza miasto. – Kolejarze zaprosili nas na spotkanie w tym tygodniu, na którym przedstawią koncepcję remontu trasy średnicowej. Zaprezentują też koncepcję remontu łącznika między dworcem Śródmieście a „patelnią” – mówi Michał Domaradzki, dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu w Urzędzie Miasta.
Jak nieoficjalnie się dowiedzieliśmy, kolejarze pracują nad wariantem oszczędnościowym – z tunelem o długości ok. 160 m, doprowadzonym właśnie do patelni, czyli placu przed stacją metra Centrum, a nie do samej stacji. To nie rozwiązuje problemów związanych z przesiadkami – pasażerowie nadal będą musieli wyjść na powierzchnię, choć być może będą mieli mniej schodów do pokonania i nadal będą musieli korzystać z najbardziej obciążonego wejścia do stacji metra. Przedstawiciele PKP PLK w żaden sposób jednak do tej kwestii nie odnoszą się. – Docelowy wariant zostanie wybrany po uzgodnieniu z miastem – odpowiada Jakubowski.
Ratusz od dawna analizował możliwość doprowadzenia łącznika do zachodniej ściany antresoli stacji Centrum i dobudowy schodów na perony metra. – To rzecz, która jest warszawiakom potrzebna, ale kolej przewidziała to w ramach swojej inwestycji. Jako gospodarz tego obszaru chcemy wypracować optymalne rozwiązanie – dodaje Domaradzki.
AKTUALIZACJA 25.01.2019 r.W czwartek 24 stycznia odbyło się spotkanie PKP PLK i przedstawicieli miasta. Projektanci przedstawili dwa warianty powiązania Dworca Śródmieście bezpośrednio ze stacją metra Centrum. Jeden z nich zakłada korytarz już od Dw. Centralnego. Więcej TUTAJ.