Jeszcze kilka miesięcy temu PKP PLK zapowiadały wznowienie ruchu na remontowanej warszawskiej linii obwodowej (nr 20) w czerwcu tego roku. Do finału prac jednak daleko. – Po zaktualizowaniu harmonogramu prac wykonawca zadeklarował zakończenie robót w połowie sierpnia – mówi Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
PKP PLK kontynuują przebudowę linii obwodowej (nr 20), łączącej Warszawę Gdańską i Warszawę Zachodnią (peron 8). Prace rozpoczęły się w marcu 2017 r. Pociągi pierwotnie miały wrócić po roku, ale szybko pojawiły się komplikacje – z budową kolidują bowiem stare bunkry, przez które, w związku z działaniem jednego ze stowarzyszeń domagających się ochrony militarnych pozostałości, musiały zostać wstrzymane prace. Niemniej jednak jeszcze w lutym 2018 r. przedstawiciele PKP PLK
zapowiadali, że pociągi najpewniej wrócą „w połowie 2018 r.”.
W tej chwili na wielu odcinkach nie ma jeszcze nawet ułożonych torów, co oznacza, że o powrocie pociągów w tym miesiącu można zapomnieć. – Prace na całej linii obwodowej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Gdańską wchodzą w ostatni etap. Kończone są roboty na peronach, wiaduktach układane są nowe tory i sieć trakcyjna – zapewnia Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Jak dodaje, tryb prac został określony w decyzjach administracyjnych, co ma wpływ na godziny pracy. – Nie można zapominać, że remont jest prowadzony w środku miasta i staramy się ograniczać uciążliwość prac dla mieszkańców okolicy. Część robót, np. przy nasuwaniu nowych wiaduktów, była realizowana w nocy, aby ograniczyć zmiany w komunikacji w mieście – mówi Jakubowski.
Na razie w grze pojawił się nowy termin zakończenia prac. – Po zaktualizowaniu harmonogramu prac, na który wpłynęły decyzje konserwatora zabytków w sprawie bunkrów oraz odkopanie wcześniej niezidentyfikowanego bunkra, wykonawca zadeklarował zakończenie robót w połowie sierpnia. Następnie PLK będą mogły przystąpić do pozyskania zgód dla uruchomienia pociągów – informuje Jakubowski.
W ramach inwestycji linia 20, którą ma zostać skierowana część ruchu w czasie remontu linii średnicowej, powstaje w zasadzie od nowa. Będą nowe przejścia przez tory, pojawią się też dwa nowe przystanki –
Koło przy Obozowej i
Powązki przy Powązkowskiej (ten drugi zostanie otwarty nieco później). Dodatkowo na Młynowie przy Górczewskiej zostanie zapewniona wygodna przesiadka do powstającej stacji II linii metra. Po zakończeniu prac pociągi wrócą na dotychczasową trasę – od strony Legionowa, przez Warszawę Gdańską do Warszawy Zachodniej (peron 8). Układ torowy, który umożliwi bezkolizyjne połączenie linii obwodowej z linią radomską w kierunku Służewca i Piaseczna, będzie wykonany dopiero w trakcie
przebudowy Warszawy Zachodniej.