Dokładnie 2 mld i 25 milionów zł otrzyma Warszawa z unijnych środków na rozwój transportu publicznego. Z pieniędzy tych dokończone zostaną m.in. budowa ostatniego odcinka II linii metra i budowa trasy tramwajowej do Wilanowa.
– W polityce najważniejsza jest sprawczość. Warszawa od dekad najlepiej wykorzystuje pieniądze z Unii Europejskiej. Obiecywałem, że będzie tak również za mojej prezydentury i mimo tego, że czasy były bardzo trudne, to przez cały czas pozyskiwaliśmy pieniądze unijne na te projekty, które są dla nas kluczowe, a mianowicie na rozwój transportu publicznego. Zwłaszcza na projekty „szynowe”, czyli metro i tramwaje – mówił podczas dzisiejszej, 28 listopada, konferencji prasowej Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Te ponad 2 mld zł to jest naprawdę bardzo duży zastrzyk finansowy dla miasta z Unii Europejskiej. To jest też idealny przykład tego, jak może układać się harmonijnie współpraca pomiędzy rządem, samorządem a Unią Europejską. Dziękuję obu ministerstwom, które się do tego przyczyniły. Bez rozmów nowego rządu z UE tych pieniędzy by nie było. Podziękowania kieruję również do Rady Miasta – zawsze walczymy wspólnie o wsparcie finansowe dla strategicznych inwestycji dla mieszkanek i mieszkańców Warszawy – dodał prezydent stolicy.
– Decyzja Rady m.st Warszawy o przekazaniu środków budżetowych jest tym momentem, w którym dany projekt zaczyna funkcjonować w przestrzeni publicznej. Dlatego chciałabym podziękować wszystkim radnym, zarówno tej kadencji, jak i poprzednich, którzy zawsze głosowali na rzecz rozwoju sieci stołecznego transportu, który jest rzeczywiście dla nas oczkiem w głowie – powiedziała Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.
Pieniądze środkiem do rozwoju
Przekazane dla Warszawy środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
– Transport jest krwiobiegiem polskiej gospodarki. Dlatego bardzo się cieszę, że tutaj w Warszawie pan prezydent Rafał Trzaskowski potrafi skutecznie realizować projekty i pozyskiwać na nie fundusze tak skutecznie, żeby można było przemieszczać się po mieście bardzo sprawnie. Liczą na to nie tylko mieszkańcy Warszawy, ale każda osoba, która przyjeżdża się tu uczyć, studiować, realizować działalność gospodarczą czy po prostu zwiedzać naszą stolicę – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
O inwestycjach w zieloną transformację miast, do których należy transport miejski, mówił też Konrad Wojnarowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
– Realizowane przez Warszawę projekty rozbudowy sieci metra oraz nowych tras tramwajowych to pierwsze w kraju inwestycje z programu FEnIKS. Jestem przekonany, że kolejne miasta pójdą drogą stolicy. Jeszcze raz bardzo serdecznie gratuluję Warszawie oraz jej mieszkańcom, bo będą mieli nie tylko lepszy transport publiczny, czystsze powietrze i zdrowsze życie, ale otrzymają również fantastyczną infrastrukturę komunikacyjną – powiedział wiceminister Wojnarowski.
Natomiast Przemysław Kalinka, zastępca dyrektora przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce przypomniał, że jeszcze rok temu pieniądze z polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy były zablokowane.
– Dziś możemy się cieszyć, że środki już płyną z budżetu unijnego do budżetu krajowego. Mamy „okres żniw” jeśli chodzi o podpisywanie umów. Tak duże środki na ważne projekty transportu miejskiego realizują unijne cele ograniczania emisji, zielonej gospodarki, ale też poprawiają jakość życia mieszkańców – mówił Przemysław Kalinka.
Metro z dofinansowaniem
W ramach zawartej umowy Metro Warszawskie otrzyma ponad miliard złotych (dokładnie 1 mld 125 ml zł) z UE na dokończenie budowy
drugiej linii podziemnej kolei. Całkowity koszt projektu, w skład którego wchodzi budowa ostatniego odcinka linii M2 oraz zakup taboru wynosi ponad 3 mld zł, czyli środki unijne pokryją ponad jedną trzecią wydatków na ostatni, bemowski odcinek linii M2. Liczy on prawie 4 km długości, a znajdą się na nim trzy stacje pasażerskie (Karolin, Chrzanów, Lazurowa), stacja techniczno-postojowa Karolin i dwie wentylatornie szlakowe.
Prace na Bemowie są już mocno zaawansowane – korpusy stacji są gotowe, wydrążone zostały także pierwsze dwa tunele łączące stację Karolin i Chrzanów. Duże postępy widać również na STP Karolin, gdzie wiele obiektów naziemnych (budynki, hale itp.) jest w stanie surowym zamkniętym. Obecnie układane są tu instalacje elektryczne oraz wodno-kanalizacyjne. Nowy odcinek będzie gotowy w 2026 r.
Tramwaje Warszawskie – nie tylko do Wilanowa
W ramach podpisanej dziś umowy o dofinansowanie Tramwaje Warszawskie otrzymają 900 mln zł na zadania związane z rozwojem sieci tramwajowej. Wartość dofinansowanego projektu wynosi 2,059 mld zł, z czego koszty kwalifikowalne to 1,476 mld zł. W większości środki trafią na dokończenie realizacji rozłożonego na etapy projektu „Tramwaj do Wilanowa”. Pod nazwą tą kryje się trasa, która docelowo połączy Bemowo, Wolę, Dw. Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Z niektórych elementów tej inwestycji mieszkańcy już korzystają, niektóre znajdują się w realizacji, a jeszcze inne są planowane.
Środki unijne zostaną przeznaczone m.in. na odcinek torowiska o
d Grójeckiej do Dw. Zachodniego – wraz z budową odcinka tunelu i pierwszego w Warszawie podziemnego przystanku tramwajowego. Odcinek ten jest punktem wyjścia do dalszej rozbudowy sieci tramwajowej – połączenia Dw. Zachodniego z ul. Kasprzaka i wyjściem na Odolany.
Fundusze trafią również na budowę nowego torowiska w ul. Rakowieckiej na Mokotowie oraz dokończenie prac na zasadniczej części trasy do Wilanowa (wzdłuż Puławskiej, Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej). Finansowane będzie także torowisko na ul. Św. Bonifacego
do pętli Stegny.
Częścią projektu unijnego „Tramwaj do Wilanowa” jest też zajezdnia Annopol, która docelowo pomieści 152 tramwaje. Zajezdnia
zaczęła już działać – pierwsze tramwaje wyjechały z niej na trasy 29 października – a pełen potencjał osiągnie w kolejnych miesiącach.
Wykorzystanie wszystkich możliwości zajezdni jest konieczne w związku z większą liczbą tramwajów wysyłanych na tory – obecnie, po uruchomieniu trasy do Wilanowa, w dni robocze wyjeżdża na warszawskie tory rekordowe 456 brygad tramwajowych.