fot. Radek Kołakowski, lic. CC0 1.0panorama Warszawy
Władze miasta podzieliły się planami na nową perspektywę finansową UE do 2020 r. Warszawa planuje wydać ponad 25 mld zł na inwestycje. Wiadomo, że II linia metra dojedzie na Bródno i do ratusza na Bemowie.
Władze miasta przypominały, że w ciągu ostatnich ośmiu lat wydano 25 mld zł na inwestycje, do tego dochodzi 8 mld zł z budżetu centralnego. – Czegoś takiego Warszawa nie widziała, odkąd jest Warszawą. Środki unijne zrównoważyły nieprzyjęty plan Marshalla – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Jeszcze więcej metra
Warszawa chce utrzymać tę ścieżkę rozwoju. – Chcemy wydać do 2020 r. ponad 25 mld zł. To środki, które będą wydane przez nasz budżet i budżet spółek – zapowiada Gronkiewicz-Waltz.
Jedną z głównych inwestycji będzie rozbudowa metra. – Warszawę stać na więcej niż 3+3 (trzy stacje na Wolę i trzy stacje na Targówek) – deklaruje prezydent miasta. Władze miasta zadeklarowały w nowej perspektywie także budowę kolejnych odcinków – dwie stacje w kierunku zachodnim do ratusza na Bemowie i trzy stacje w kierunku wschodnio-północnym na Bródno. – Jesteśmy na dobrej drodze, żeby uzyskać środki unijne. Chcemy płynnie przejść do budowy kolejnych odcinków – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
– Praktycznie II linia powinna zostać skończona – mówi Gronkiewicz-Waltz. Oznacza to, że do zrealizowania pozostaną stacje na zachodnim odcinku do Połczyńskiej wraz z zapleczem technicznym.
Autobusy i drogi
Spółki komunikacyjne będą też prowadzić dalszą odmianę taboru. W sumie przeznaczą na to ok. 3,2 mld zł, z czego 1,4 mld zł pochłonie zakup nowych autobusów. Inwestycje nie ominą też metra, tramwajów i SKM.
Warszawa wyda na infrastrukturę drogową 7,6 mld zł. Na poprawę połączeń międzydzielnicowych zostanie przeznaczone 2,8 mld zł. Chodzi między innymi o Nowokabacką i Most Krasińskiego. – Są to potrzebne inwestycje, by ruch międzydzielnicowy odbywał się sprawnie. Tym bardziej, że chcemy odbarczyć centrum od samochodów – wyjaśnia Wojciechowicz. Innym ważnym zadaniem jest obwodnica śródmiejska od ronda Wiatraczna do Radzymińskiej.
Ścieżki za ćwierć miliarda
260 mln zł pochłonie rozbudowa sieci ścieżek rowerowych. Przewidziano też nowe parkingi Park and Ride. Inne inwestycje obejmą rewitalizację Pragi, tzw. Nowe Centrum Miasta, czyli zmianę przestrzeni publicznej w kwartale Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – Trakt Królewski – Królewska, służbę zdrowia, kulturę i rekreację, budownictwo społeczne, żłobki, innowacyjność gospodarki, budowę dzielnicowych centrów.
Prowadzone będą również dalsze prace przy brzegach Wisły. – 19 dzielnica, czyli Wisła, jest dla nas ważna. Widzimy, że Wisła żyje. Już przywróciliśmy rzekę miastu, ale chcemy poprawiać jakość tej przestrzeni – mówi Gronkiewicz-Waltz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.