Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa. Most, który budują kobiety

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa. Most, który budują kobiety
fot. Tadeusz Rudzki, lic. CC BY-SA 4.0 Międzynarodowa Wikimedia commonsBulwary Wiślane
Narysowała go, broniąc pracy dyplomowej, Małgorzata Dembowska. Potem za nim lobbowała razem ze społeczniczką Joanną Erbel. Spodobał się zarówno przewodniczącej rady Warszawy Ewie Malinowskiej–Grupińskiej, jak i prezydent Hannie Gronkiewicz–Waltz. Nad konkursem i dalszymi pracami będzie czuwała architekt miasta Marlena Happach. W 2019 r. warszawiacy przejdą się mostem pieszo–rowerowym, który powstał dzięki kobietom.

– Przejść z jednej strony Wisły na drugą można. Ale jeśli np. chcielibyśmy przespacerować się z wózkiem dziecięcym, to w towarzystwie pędzących samochodów nie jest to już wielka przyjemność – tłumaczyła w środę, podczas ogłoszenia konkursu na projekt nowego mostu w stolicy, przewodnicząca rady miasta Ewa Malinowska–Grupińska. – Rowerzysta, który może zostać ochlapany przez przejeżdżające auto, też ma kłopot – dodawała.

Konkurs na projekt, który zostanie najpewniej rozstrzygnięty w maju, dotyczy 400-metrowego mostu pieszo–rowerowego, który połączy oba brzegi Wisły na wysokości Starego Miasta i ulicy Karowej na lewym brzegu i praskiej ul. Okrzei na prawym brzegu. Konstrukcja będzie miała 6 metrów szerokości i zostanie zawieszona na wysokości zbliżonej do Mostu Łazienkowskiego, by zachować żeglowność pod spodem. Całość ma kosztować ok. 90 mln zł.

Odżyją Mariensztat i Praga?

– Tak jakoś wyszło, że w sprawę były zaangażowane głównie kobiety i im chciałabym podziękować – mówiła prezydent Hanna Gronkiewicz–Waltz. Wymieniła zarówno architektkę Ewę Dembowską, jak i dr Ewę Kuryłowicz, pod kierunkiem której powstała praca na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej (pani doktor wejdzie w skład jury konkursowego na projekt mostu). Całość będzie nadzorować Marlena Happach, nowa architekt miasta.

– Kładka ma połączyć dwa ważne dla warszawiaków obiekty po dwóch stronach Wisły. Po praskiej stronie to droga rowerowa, z której korzystają nie tylko rowerzyści, ale też spacerowicze, a w zimie jest używana przez narciarzy. Po drugiej to Bulwary Wiślane, które są odwiedzane przez cały rok. Mamy więc dwa odwiedzane miejsca, położone 400 metrów od siebie, ale zupełnie nie połączone – tłumaczyła Happach.

Malinowska–Grupińska zwracała uwagę, że most ma ożywić nieco zapomniane miejsca po obu stronach Wisły. Dlatego jego lokalizacja nie jest przypadkowa. – Na lewym brzegu powstanie na wysokości ul. Karowej, ale obok mamy Mariensztat, który teraz jest właściwie „martwy”. Z drugiej strony mamy rewitalizowaną Pragę. Ten most może pomoc odbudować oba miejsca – tłumaczy.

Wszystkie panie podkreślały, że warszawiacy z roku na rok coraz chętniej korzystają z rowerów. Ta liczba jest zauważalna i warto specjalnie dla nich tworzyć infrastrukturę.

Jury międzynarodowe

Jury konkursowe, które do 8 maja przyszłego roku zdecyduje o zwycięskim projekcie (wcześniej, do 20 stycznia chętni powinni zgłaszać się do konkursu) składa się aż z 16 osób, w tym Rainera Mahlamakiego, architekta, który zaprojektował budynek Muzeum Żydów Polskich.

Skład sądu konkursowego: przewodniczący Marek Mikos (Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego w urzędzie miasta), referent Hubert Markowski (Politechnika Warszawska, Wydział Architektury), Andrzej Brzeziński (PW, Wydział Inżynierii Lądowej), Jacek Grunt-Mejer (Biuro Polityki Lokalowej i Rewitalizacji w urzędzie miasta), Marlena Happach (architekt miasta), Renata Kaznowska (wiceprezydent Warszawy), Agnieszka Kulesza (Zarząd Dróg Miejskich), Ewa Kuryłowicz (architekt, SARP), Rainer Mahlamäki (architekt, SAFA), Maciej Mąka (architekt, SARP), Adam Pawłowski (PW, Wydział Architektury), Łukasz Puchalski (ZDM), Wojciech Wagner (Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego w urzędzie miasta), Wojciech Zabłocki (architekt), Patryk Zaręba (architekt krajobrazu), Henryk Zobel (PW, Wydział Inżynierii Lądowej).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Chinach powstaje najwyższy most na świecie

Przestrzeń

W Chinach powstaje najwyższy most na świecie

Mateusz Kieruzal 13 sierpnia 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Znikają kładki dla pieszych

Przestrzeń

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Praga rozpoczęła budowę nowej kładki przez Wełtawę

Przestrzeń

Zobacz również:

W Chinach powstaje najwyższy most na świecie

Przestrzeń

W Chinach powstaje najwyższy most na świecie

Mateusz Kieruzal 13 sierpnia 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Znikają kładki dla pieszych

Przestrzeń

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Praga rozpoczęła budowę nowej kładki przez Wełtawę

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5